Jeżeli szukasz roweru męskiego, zwłaszcza pierwszego i taniego roweru, możesz mieć dylemat z wyborem. Jaki tani rower dla mężczyzny kupić? Wybór zależy przede wszystkim od stylu jazdy, jaki preferujesz na co dzień lub na weekendy, oraz od Twojego budżetu. Tani rower dowolnego rodzaju - może oprócz szosowego - możesz dostać już za mniej niż 1000 zł. Jednak czy warto kupować aż tak tani rower?
Jakie wady mają tanie rowery męskie?
Tanie rowery męskie poniżej 1000 zł są często skonstruowane z najniższej jakości elementów, na przykład tanich przerzutek, hamulców, mają słabej jakości siodełka, stalowe ramy rowerowe, mało biegów.
Dla przykładu - w tanich rowerach crossowych, trekkingowych czy górskich dla mężczyzn mamy przerzutki przednie i tylne Shimano Tourney, które plasują się najniżej w kolekcji przerzutek tego producenta. Inny przykład tanich części w tanich rowerach męskich to hamulce V-brake. Są to budżetowe hamulce, które z czasem powodują uszkodzenie obręczy roweru, mają średnią modulację (czyli trudno wyczuć, z jaką siłą trzeba hamować, aby osiągnąć idealny efekt) i obniżoną skuteczność w czasie niesprzyjających warunków atmosferycznych (kiedy pada deszcz lub śnieg, a nawierzchnie są śliskie).
W tanim rowerze męskim nie spodziewaj się też dobrej jakości siodełka, chociaż i tak dłuższe trasy na tanim jednośladzie stoją pod znakiem zapytania, a na pewno wielodniowe wycieczki rowerowe na rowerze trekkingowym. Ewentualnym minusem taniego roweru jest także rama stalowa, choć i tak częściej spotykane są ramy z aluminium, po prostu grubszego, ale i tak mniej wytrzymałego niż sztywniejsze i lżejsze ramy o większej wartości. Rama stalowa teoretycznie lepiej tłumi wstrząsy niż rama aluminiowa (oczywiście nie zastępuje amortyzatora!), ale jest cięższa. Tymczasem każdy kilogram w wadze roweru jest na… wagę złota, zwłaszcza kiedy jest to rower trekkingowy na długie wycieczki albo rower miejski, który trzymamy w mieszkaniu na V piętrze w bloku bez windy.
Przed zakupem taniego roweru męskiego warto też wiedzieć, jakich jednośladów z góry unikać.
Tani rower męski używany - czy kupić?
Nie kupuj taniego roweru męskiego używanego, jeżeli nie jesteś ekspertem i nie potrafisz stwierdzić, czy sprzedawca nie okłamuje Cię na temat stanu roweru, jakości i zużycia jego części, producenta itp. Ponadto używany rower męski nie ma gwarancji. Z jednej strony oszczędzasz pieniądze na zakupie taniego roweru męskiego, z drugiej strony - w przypadku usterki spoczywa na Tobie 100-procentowy koszt naprawy roweru. Ponieważ jest używany, części mogą być bardziej zużyte, wbrew zapewnieniom sprzedawcy, który twierdzi, że rower był używany tylko kilka razy. Nigdy nie kupuj używanego roweru miejskiego przez Internet bez uprzedniego obejrzenia roweru na żywo. Na fotografii bardzo łatwo ukryć wszelkie usterki, po prostu nie robiąc rowerowi zbliżeń lub fotografując go pod jednym kątem. Odzyskanie pieniędzy od nieuczciwego sprzedawcy potem mogłoby być problematyczne, dlatego lepiej zamówić tani rower miejski z renomowanego sklepu online lub zakupić go w sklepie rowerowym - ale nie w supermarkecie.
Tani rower męski z marketu - czy kupić?
Trudno powiedzieć, jakie rowery męskie może mieć w swojej limitowanej ofercie supermarket, ale załóżmy, że są to rowery nieznanego producenta za około 300 zł. O ile za taką kwotę można kupić tani rowerek biegowy dla dziecka, o tyle tani rower za mniej niż 500 zł dla dorosłego mężczyzny jest dość ryzykownym zakupem. Wspomnieliśmy już, że w rowerach za mniej niż 1000 zł używane są najtańsze części. Wyobraź sobie zatem, ile muszą kosztować części w rowerze, który kosztuje 2-3 razy mniej. Eksperci rowerowi odradzają kupowanie rowerów męskich w markecie, zwłaszcza jeżeli mają służyć do długiej jazdy turystycznej, przemierzania szlaków górskich i innych wyboistych tras. W Internecie można znaleźć opinie na temat krzywych kół, kierownic czy nawet odpadających pedałów. Nie warto ryzykować - ani finansowo, ani bezpieczeństwem podczas jazdy.
Tani rower męski crossowy - jaki kupić?
Tani rower męski crossowy to na przykład rower Kross Evado 1.0, który kosztuje ok. 1200 zł na stronie producenta - tak więc dzięki porównywarkom cenowym możesz go znaleźć w innym sklepie internetowym i w niższej cenie. Męski rower crossowy Evado 1.0 jest przeznaczony do amatorskiej jazdy, takie jak przyjemne i mało wymagające wycieczki wiodące zarówno po nieutwardzonych drogach (leśne ścieżki, drogi wiejskie), jak i utwardzonych nawierzchniach.
Męski rower crossowy Evado 1.0 ma hamulce V-brake oraz tanie przerzutki Shimano: Tourney oraz Altus, jedne z najniższych w klasach przerzutek Shimano. Hamulce V-brake to również tanie hamulce, które mają swoje minusy, takie jak zużywanie z czasem obręczy czy obniżona skuteczność w trudnych warunkach atmosferycznych, kiedy pada deszcz, śnieg, albo nawierzchnia jest śliska. Wówczas rowerzysta może mieć problem z odpowiednią modulacją, czyli wyczuciem hamowania. Dopiero w męskich rowerach crossowych za 1500 zł możemy dostać solidniejsze od hamulców V-brake hamulce tarczowe.
Tani rower męski do jazdy miejskiej - jaki kupić?
Tani miejski rower męski powinien kosztować co najmniej 1000-1500 zł. Powinien posiadać ramę aluminiową (lżejszą od ramy stalowej), bagażnik i błotniki - chociaż nie są zawsze obecne w rowerach miejskich, warto je mieć, aby na rowerze miejskim móc przewieźć coś cięższego niż lekka torba w koszyku rowerowym. Przed zakupem sprawdź jakość napędu, przerzutek i hamulców. Tani rower męski do jazdy miejskiej nie musi mieć aż tylu przełożeń co rower górski czy crossowy.
Warto przyjrzeć się oponom - przede wszystkim ich szerokości oraz bieżnikowi. Im szersze opony, tym lepsza przyczepność do podłoża i łatwiejsze pokonywanie przeszkód na drodze miejskiej (krawężników czy dziur w asfalcie). Całkowicie gładki bieżnik opon roweru męskiego jest dostosowany do pokonywania stosunkowo gładkich nawierzchni, jak trasy rowerowe. Lepszym wyborem jest bieżnik semi-slick - kiedy rower miejski ma jeździć po różnorodnych nawierzchniach. Bieżnik semi-slick jest na środku gładki, a po bokach terenowy. Takie rozwiązanie sprawia, że poradzi sobie zarówno na krzywej drodze kostkowej, ścieżce w parku, jak i na gładkiej nawierzchni.
Tani rower męski trekkingowy - jaki kupić?
Tani rower męski trekkingowy powinien być stosunkowo lekki, mieć ramę aluminiową, bagażnik dostosowany do zakładania sakw rowerowych, opony z bieżnikiem semi-slick. Najlżejsze są oczywiście męskie rowery szosowe, które powinny ważyć mniej niż 10 kg - męski rower szosowy o wadze 13 kg jest już uważany za ciężki i spowalniający. Rower trekkingowy męski o wadze 13 kg będzie jeszcze akceptowalnym wyborem - trzeba pamiętać, że to rower turystyczny, przystosowany do nawet kilkudniowych wycieczek rowerowych. Oczywiście w przypadku najtańszych modeli przeznaczenie jest ograniczone i wskazane będą raczej krótkie, kilkugodzinne wycieczki jednodniowe.
Rower męski a rower damski - czym się różnią?
Rower męski może różnić się od roweru damskiego wysokością górnej rury ramy rowerowej, wyprofilowaniem siodełka, odległością siodełka od kierownicy oraz jej szerokością. Te różnice wynikają z budowy anatomicznej kobiet i mężczyzn. Kobiety mają przeciętnie węższe ramiona od mężczyzn, stąd też węższa kierownica. Budowa anatomiczna kobiet charakteryzuje się też szerszym rozstawieniem kości kulszowych oraz krótszym tułowiem, dlatego konieczne jest nieco inne wyprofilowanie siodełka oraz jego przybliżenie do kierownicy. Poza tym nie ma różnic w częściach roweru męskiego i damskiego.