Tanie rowery turystyczne. Jaki tani rower turystyczny kupić?

Jaki tani rower turystyczny kupić?

Rower turystyczny, czyli rower trekkingowy, to rower przeznaczony do jazdy zarówno po powierzchniach utwardzonych (miejskich), jak i nieutwardzonych (drogi wiejskie, polne, leśne ścieżki, łatwe szlaki górskie bez bardzo stromych zjazdów). Rower turystyczny jest przeznaczony nawet na kilkudniowe wycieczki, na które rowerzysta musi zabrać ze sobą co najmniej kilkukilogramowy bagaż z niezbędnymi rzeczami, a nawet namiot i śpiwór. Jaki tani rower trekkingowy kupić, aby sprostał temu zadaniu?

Rower turystyczny musi być wytrzymały, aby zniósł zarówno rowerzystę podczas co najmniej kilkugodzinnej jazdy dzień w dzień, a także dodatkowy balast w postaci bagażu umieszczonego w sakwach przednich i tylnych. Waga roweru turystycznego na kilkudniową eskapadę może przekraczać nawet 40 kilogramów - dlatego warto kupić wytrzymały model. Dzisiaj może i jesteś początkującym rowerzystą, który nie planuje wycieczki rowerowej na trzy dni, ale kto wie, co przyjdzie Ci do głowy za pół roku?

Warto od początku mieć tani, ale dobry rower turystyczny na ambitne wyprawy. Chyba że z góry zakładasz, że nie będziesz organizować długich wycieczek rowerowych - wówczas możesz wybrać tani rower turystyczny z częściami z niższej półki. Jednak kiedy Cię poniesie na dłuższą trasę - nie miej pretensji, że może zawieść - a nie zawieźć do celu. Na dobry rower trekkingowy warto przeznaczyć około 2000 zł.

Tani rower turystyczny używany - czy kupić?

Nie kupuj taniego, używanego roweru turystycznego z drugiej ręki, jeżeli nie jesteś ekspertem od rowerów i nie potrafisz samodzielnie ocenić, czy sprzedawca roweru trekkingowego nie oszukuje Cię na temat jakości i zużycia części jednośladu. Wadą używanego roweru turystycznego jest także brak gwarancji, a często i dowodu zakupu świadczącego o prawdziwej dacie nabycia roweru. Niestety nie wszyscy sprzedawcy są uczciwi.

Część wykorzystuje bez wyrzutów sumienia nieświadomość początkujących rowerzystów i pięknie koloryzuje opis używanego roweru trekkingowego, licząc na łatwy zysk. Następnie podczas długiej trasy może się okazać, że nie wszystko z kierownicą, kołami, napędem czy hamulcami jest w porządku - może się to okazać nawet niebezpieczne, zwłaszcza jeżeli jesteś na trasie daleko od domu i niezbyt popularnej wśród ludzi. Bezpieczniej jest kupić tani rower turystyczny w sklepie rowerowym - nawet z kilkuletnią gwarancją.

Tani rower turystyczny a rama rowerowa - jak dopasować?

  1. Rama w rowerze turystycznym powinna być aluminiowa ze względu na jej lżejszą wagę w porównaniu do ramy stalowej.
  2. Aby dopasować rozmiar ramy rowerowej w rowerze turystycznym, zmierz długość swojej nogi od krocza do śródstopia po wewnętrznej stronie.
  3. Pomnóż długość nogi razy 0,63 i podziel przez 2,54, aby otrzymać rozmiar ramy rowerowej - czyli rury podsiodłowej - w calach.
  4. Jeżeli wynik znajduje się na pograniczu dwóch rozmiarów, najlepiej przymierzyć rower turystyczny w sklepie rowerowym.

Jeszcze w latach 80. XX wieku najpopularniejszymi modelami rowerów trekkingowych były rowery turystyczne z ramą stalową Romet. Dzisiaj ramy stalowe we wszystkich modelach rowerów zostały wyparte przez ramy aluminiowe lub inne, na przykład poliwęglanowe. Ramy aluminiowe są spotykane najczęściej - są bardzo wytrzymałe i lekkie, a podobnie jak w rowerze szosowym, w wyborze roweru trekkingowego liczy się jego waga. Nie powinien być za ciężki - przecież czeka go jeszcze wożenie sporego balastu w sakwach na wycieczki.

Rama rowerowa w tanim rowerze turystycznym powinna być aluminiowa. Teoretycznie - mniej tłumi drgania niż stalowa, ale to można nadrobić albo sztywnym widelcem, albo amortyzatorem przednim, na przykład powietrznym.

Jakie koła w tanim rowerze trekkingowym?

Koła w tanim rowerze trekkingowym powinny mieć albo 26 cali, albo 28 cali - to dwa najpopularniejsze rozmiary kół w rowerach turystycznych. Koła 28 cali są dla rowerzystów, którzy bardzo cenią sobie bezpieczeństwo, koła 26 cali - zwrotną i zawrotną jazdę. Dlaczego? Koła 28 cali w tanim rowerze turystycznym zapewniają dobrą przyczepność do podłoża, wspierają stabilizację, ułatwiają pokonywanie przeszkód - jednak o ile łatwo na nich utrzymać stałą prędkość, o tyle wolniej się przyspiesza w porównaniu do kół 26 cali. Koła 26 cali w rowerze turystycznym są bardziej zwrotne, mają lepsze przyspieszenie, lżej je się prowadzi i lepiej manewruje na wąskich trasach.

Jakie opony w tanim rowerze trekkingowym?

Czasami warto iść na kompromis - i tak jest z oponami w tanim rowerze trekkingowym. Kupując tani rower, trzeba zwrócić uwagę, czy producent nie oferuje nam zbyt agresywnych opon jak do MTB i zbyt gładkich - jak do szosówki czy roweru miejskiego typu holender. Opony w rowerze turystycznym powinny mieć bieżnik semi-slick. Jest on połączeniem bieżnika agresywnego (klockowego) z gładkim, dzięki czemu rower turystyczny dobrze sobie radzi na różnych powierzchniach. Nie może być dostosowany tylko do jednej, na przykład górskiego szlaku, bo wtedy gorzej będzie się na nim jeździć na łatwych drogach.

Czy tani rower trekkingowy musi mieć amortyzator?

Niekoniecznie - niektórzy rowerzyści zrzekają się amortyzatora przedniego w rowerze turystycznym na rzecz sztywnego widelca i mniejszej wagi roweru. Jednak amortyzator w rowerze turystycznym, mimo dodatkowej wagi, ma sporo plusów, zwłaszcza kiedy rower trekkingowy ma jeździć po nieutwardzonych, wyboistych drogach przez 70% czasu podróży.

Przedni amortyzator o skoku 60 mm amortyzuje część wstrząsów. Oczywiście część pochłania także kierownica, ale nie da się ukryć, że wtedy spore wstrząsy odczuwają nadgarstki rowerzysty. Jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie podczas jazdy i komforcie, wybierz rower trekkingowy z amortyzatorem - będzie niestety droższy od roweru turystycznego bez niego. Z kolei rower turystyczny ze sztywnym widelcem będzie tańszy, ale także bardziej zwrotny i lżejszy. Warto zwrócić uwagę na jakość amortyzatora w tanim rowerze - tanie, sprężynowe amortyzatory rowerowe nie zawsze dobrze spełniają swoje zadanie. Lepszej jakości są już amortyzatory powietrzne, stosowane w rowerach MTB.

Tani rower turystyczny a sakwy rowerowe

Nawet najtańszy rower do turystyki musi mieć bagażnik oraz możliwość przymocowania zarówno sakw tylnych, jak i przednich - znacznie mniejszych od tylnych sakw. Dzięki takiemu rozłożeniu bagażu na rowerze turystycznym nie dopuszczasz do zachwiania równowagą i przeciążenia tylko jednego koła. Sakwy rowerowe do roweru trekkingowego powinny być wodoszczelne i wodoodporne oraz uszyte z wytrzymałego na uszkodzenia mechaniczne materiału. Jeżeli kupujesz rower turystyczny i sakwy w tym samym sklepie rowerowym, pamiętaj, aby zapytać o promocję z okazji zakupu takiego zestawu - to nic nie szkodzi, a zawsze możesz zaoszczędzić!

Tani rower turystyczny - jaki kupić?

Aby kupić tani rower turystyczny, poszukaj rowerów trekkingowych Romet, Kross, Merida, Kellys albo Cube w promocji, dzięki której możesz zaoszczędzić do kilkuset złotych na bardzo dobrym modelu. Warto kupić taki rower turystyczny, który ma aluminiową ramę, amortyzator powietrzny, bagażnik umożliwiający przymocowanie sakw, hamulce tarczowe hydrauliczne (bardziej wytrzymałe i skuteczniejsze od tanich hamulców V-brake), regulowaną kierownicę.

Jeżeli chodzi o przerzutki w rowerze turystycznym, najpopularniejsze są przerzutki Shimano - warto się zapoznać ze specyfikacją poszczególnych klas przerzutek na stronie producenta, od najbardziej podstawowych do zaawansowanych. Wygodne siodełko żelowe i skórzanym wykończeniem możesz zakupić oddzielnie - dobrze, gdyby miało wentylacyjne otwory dla poprawienia oddychalności podczas najdłuższych tras bez częstych przerw.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.