Marzy Ci się omijanie korków w godzinach szczytu, zapchanych autobusów, tramwajów i wypełnionego po brzegi metra, ograniczenie zużycia paliwa przez rodzinny samochód i regularna, przyjemna praca nad kondycją? Dzięki rowerowi miejskiemu nie tylko zaczniesz więcej się ruszać, ale zaoszczędzisz też czas przez uniknięcie dojazdów spóźniającą się komunikacją miejską i stania w korku. Jaki tani rower miejski kupić?
Niezależnie od tego, ile chcesz przeznaczyć na tani rower miejski damski, męski lub dziecięcy, istnieje jedna zasada, której trzeba przestrzegać, aby nie ryzykować wyrzucenia pieniędzy w błoto - tym bardziej, jeżeli nie jesteś rowerowym ekspertem i nie znasz się dobrze na rowerowym osprzęcie.
Po prostu nie kupuj taniego roweru w supermarkecie.
Tani rower miejski z supermarketu - dlaczego nie kupować?
Jeżeli dobry rower miejski kosztuje minimum ok. 1500 zł, to jak myślisz - jak dobry może być rower za 200 zł? 200 zł, które ma pokryć zarówno koszty jego produkcji, koszt części, marżę itp.? Wystarczy tylko chwila wyszukiwania, aby odnaleźć w komentarzach na blogach, w mediach społecznościowych i na forach opinie osób, którym przydarzył się pechowy zakup i wadliwy, tani rower z marketu. Zdarzało się, że w trakcie jazdy odpadła nagle kierownica, albo okazało się, że koła są krzywe, a siodełko to najbardziej niewygodna rzecz, na jakiej miał okazję siedzieć rowerzysta. Niestety - kto kupuje bardzo tanio i pochopnie, traci nawet dwa razy. Na co zwrócić uwagę, aby kupić dobry rower miejski za małe pieniądze? Czy kupić tani rower miejski z drugiej ręki?
Jednoślad z second handu - czy kupić tani rower miejski używany?
Wśród tanich rowerów używanych można czasami znaleźć prawdziwe okazje, jeżeli jednak nie znasz się za dobrze na rowerach, przyznasz, że potencjalny sprzedawca mógłby Cię łatwo oszukać, zatajając informacje o wszelkich usterkach używanego roweru holenderskiego, kłamiąc na temat jego części, gwarancji, koloryzując udane użytkowanie jednośladu. W efekcie - mógłbyś/-abyś kupić kota w worku, orientując się, że coś jest nie tak, dopiero po pierwszych przejażdżkach.
Kolejny minus zakupu taniego roweru miejskiego z drugiej ręki to prawdopodobny brak gwarancji. Owszem - za taki sam model sklepowy, nigdy nie używany, zapłacisz więcej, ale przez kilka lat możesz się cieszyć darmowym serwisem gwarancyjnym na wypadek usterek mechanicznych.
Kupując rower używany, ryzykujesz także, że był kradziony… lub jeszcze wcześniej zakupiony już z drugiej ręki, na przykład wyczyszczony - i wystawiony na sprzedaż ponownie, ale na innym portalu internetowym.
Tani rower miejski - na czym możesz oszczędzić?
Jeżeli masz mały budżet na rower miejski, raczej nie kupisz roweru z najlepszymi hamulcami tarczowymi, solidnym amortyzatorem przednim, dużą liczbą przełożeń.
Dobra wiadomość jest taka, że w tanim rowerze miejskim, który ma Ci służyć przede wszystkim do dojazdów do pracy, szkoły czy na uczelnię, a nie długich wycieczek poza miasto jak rower trekkingowy, nie potrzebujesz ani amortyzatora (wystarczy sztywny widelec), kilkunastu przerzutek (wystarczy od 3 do 5 przełożeń), a także obędziesz się bez hamulców tarczowych, chociaż akurat tego elementu trochę szkoda. Dlaczego i czym się różnią od popularnych hamulców V-brake w tanich rowerach miejskich?
Hamulce w tanim rowerze miejskim - co warto wiedzieć?
W najtańszych rowerach miejskich często są spotykane hamulce V-brake - tanie hamulce szczękowe. Są także tanie w eksploatacji, lekkie, jednak mają wady. Wpływają negatywnie na stan obręczy rowerowej i nie są 100-procentowo skuteczne w czasie trudnych warunków atmosferycznych (opadów deszczu, śniegu) oraz podczas jazdy na śliskiej czy ubłoconej nawierzchni. Jeżeli jednak nie masz zamiaru jeździć na rowerze zimą albo w czasie ulewy - nie musisz się tym przejmować, chociaż nie polecamy przyjmować takiego założenia.
Ponadto z hamulcami V-brake - przynajmniej na początku - trudno wyczuć, jakiej siły należy użyć, aby zahamować bez gwałtownego szarpnięcia. Lepszą modulację mają właśnie hamulce tarczowe hydrauliczne w rowerach miejskich i trekkingowych. Są także wytrzymalsze, odporne na trudne warunki i nie zawodzą na śliskich nawierzchniach, kiedy chcesz gwałtownie hamować. Jeżeli w promocji będzie dostępny rower miejski z hamulcami tarczowymi hydraulicznymi, warto się nad nim zastanowić. Co jeszcze warto wiedzieć o częściach roweru miejskiego?
Tani rower miejski - jaka rama rowerowa?
Rama w tanim rowerze miejskim powinna być wykonana z wytrzymałego i stosunkowo lekkiego aluminium. Można jeszcze spotkać tanie rowery do jazdy miejskiej z ramą stalową, ale zwiększa ona niepotrzebnie ciężar roweru miejskiego, mimo że lepiej amortyzuje wstrząsy. Jeżeli jednak nie chcesz zostawiać roweru przed blokiem, pracą, domem, a chować go do mieszkania na V piętrze czy piwnicy, weź też pod uwagę fakt, aby noszenie roweru nie sprawiało Ci za dużo problemu.
Tani rower miejski dla kobiety - jaki?
Tani rower miejski dla kobiety za 1500 zł dostaniemy od producentów takich jak Kross czy Romet. W przedziale cenowym od 900 do 1500 zł zmieści się także damski rower holenderski Le Grand, charakteryzujący się pastelowym kolorem, bardzo niską ramą rowerową, kierownicą typu baranek oraz posiadający przedni koszyk, a także bagażnik. Damski rower miejski Le Grand ma ramę aluminiową, wspomniane hamulce V-brake, stalowy widelec i 6 biegów. Jego plusem jest osłonka na łańcuch, dzięki której mniej się zużywa i jest chroniony przed “zagrożeniami” z zewnątrz. Tanie rowery miejskie dla kobiet to także modele Cossack, aczkolwiek w przypadku tego producenta możemy mieć do czynienia z ramą stalową roweru.
Tanie rowery miejskie dla kobiet są dostępne w bogatej palecie barw. Aspekty techniczne to nie wszystko - jeżeli już wiesz, jakie cechy powinien mieć dobry rower miejski, czas na wybór takiego jednośladu spośród spełniających kryteria, który najbardziej wpadł Ci w oko. Dostępne są rowery w pastelowych barwach, a także ciemnych - jak męskie rowery miejskie, lecz - jakby na przekór - z różowymi koszykami. Niektórzy producenci nazywają poszczególne modele rowerów miejskich “vintage” lub “retro” - i kiedy się na nie patrzy, tani rower damski wcale nie wygląda na tani, a jak stylizowany na minione lata.
Tani rower miejski dla dziecka - jaki kupić?
Istnieją dwa plusy zakupu taniego roweru miejskiego dla dziecka: są zwykle tańsze niż rower damskie i męskie dla dorosłych. Ponadto dziecko szybko rośnie, także tani rower miejski możesz sprzedać nawet za niewiele mniejszą kwotę, za jaką został zakupiony, jeżeli dziecko o niego dbało i stosunkowo krótko uczyło się na nim jeździć. Dziecku w pierwszym rowerze nie potrzeba zbyt wielu przerzutek, zaawansowanych amortyzatorów i hamulców. Grunt to przede wszystkim bezpieczeństwo, stosunkowo mała waga (dlatego rower powinien mieć ramę aluminiową!)i atrakcyjne dla dziecka gadżety: kolorowe i dobrze dopasowane siodełko, barwny i solidny kask, bidon na wodę, uroczy koszyk albo wytrzymały bagażnik z postacią z bajki.
Jaki tani rower miejski jest najlepszy? Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie. Wybór taniego roweru miejskiego Kross, Romet, Le Grand czy innego producenta zależy od kwoty, jaką maksymalnie chcesz przeznaczyć na jednoślad, Twoich oczekiwań co do sprzętu i Twojego stylu jazdy. Jeżeli tylko do krótkich dojazdów do pracy wystarczą Ci trzy biegi, hamulce V-brake, nie jest Ci potrzebny ani amortyzator na trasach rowerowych, ani duży bagażnik czy drogie skórzane siodełko - zmieścisz się w nawet 1000-1500 zł z tym wydatkiem.