Co to jest rower trekkingowy? Zasady doboru roweru trekkingowego

Rower trekkingowy (trekingowy) to rower turystyczny z kołami 26” lub 28” służący do jeżdżenia po drogach utwardzonych i naturalnych nawierzchniach podczas wycieczek rowerowych trwających od co najmniej kilku godzin do kilkunastu dni. Rower trekkingowy może mieć zamontowany bagażnik i sakwy przednie oraz tylne, mieszczące wyposażenie rowerzysty na nawet kilkudniową wycieczkę pod namiot.

Z pełnym bagażem może ważyć nawet od 30 do 50 kg.

Jednak to nie najmniejsza waga i aerodynamiczny kształt, jak w przypadku rowerów szosowych, są ważne w rowerach trekkingowych. Rower turystyczny musi być wytrzymały na tyle, aby wytrzymał w surwiwalowej trasie nawet kilka tygodni, wożąc rowerzystę i jego niezbędnik przeżycia.

Jak wybrać rower trekkingowy?

  1. Ustal maksymalny budżet na rower trekkingowy. Na rower turystyczny warto wydać minimum 1500 zł.
  2. Wybierz właściwy rozmiar ramy rowerowej.
  3. Wybierz odpowiadający Ci rozmiar kół w rowerze trekkingowym. To najczęściej rozmiary 28” albo 29”, ale spotykane są też koła 26”.
  4. Dobierz szerokość opon.
  5. Sprawdź osprzęt roweru trekkingowego.
  6. Dobierz interesujące Cię akcesoria: siodełko żelowe, torbę podsiodłową, sakwy, kask, zabezpieczenie antykradzieżowe itp.

Jaki rower trekkingowy do 1500 zł?

Tani rower trekkingowy do 1500 zł to rower damski Kross Pacific z kołami 28”, widelcem o skoku 63 mm, hamulcami V-Brake i w kolorze grafitowym albo kremowym oraz rower męski Kross Evado 3.0 z hamulcami tarczowymi Shimano, 24 biegami, przednim amortyzatorem hydraulicznym. Bez bagażu waży zaledwie 15,3 kg, jest dostępny między innymi w kolorze czarnym i niebieskim.

Poniżej 1500 zł naprawdę trudno kupić dobry rower turystyczny, który ma wytrzymać długie trasy z dużym ładunkiem w bagażniku i sakwach.

Jaki tani rower trekkingowy do 2000 zł?

W cenie od 1500 do 2000 zł są dostępne dobre rowery trekkingowe Kross i Romet - zarówno rower turystyczny męski, jak i rower turystyczny damski. Rower trekkingowy męski Romet Orkan 4 M kosztuje ok. 1700-1800 zł, ma 27 biegów, przerzutki Shimano, przedni amortyzator, a cały waży ok. 15 kg. Damski rower trekkingowy Kross Trans Alp ma hamulce Kross V-Brake, 24 biegi, przerzutki Shimano i opony Schwalbe 28”. Waży więcej niż model męski - prawie 17 kg.

Rozmiar ramy rowerowej w rowerze trekkingowym - jak dobrać?

“Przecież wiem, ile mam wzrostu, zaraz zobaczę mój rozmiar ramy w tabelce producenta” - tak postępują często osoby, które po raz pierwszy kupują rower. Kierowanie się tylko wzrostem w doborze ramy dowolnego roweru to mit. Wynika to z tego, że dwie osoby o tym samym wzroście mogą mieć różne długości nóg, a ponadto kobiety częściej mają dłuższe nogi niż mężczyźni. W efekcie dwóm osobom równym sobie może się zupełnie inaczej jeździć na takim samym rowerze, dlatego liczy się długość nogi.

Jak wybrać rozmiar ramy w rowerze trekkingowym?

  1. Zmierz nogę od poziomu krocza do śródstopia.
  2. Następnie wynik pomnóż razy 0,63.
  3. Jeżeli rozmiar ramy jest podany w calach, wynik podziel przez 2,54.
  4. Super - obliczyłeś/-aś rozmiar ramy roweru trekkingowego dla siebie!
  5. Jeżeli wynik znajduje się na granicy dwóch rozmiarów, najlepiej dla Ciebie przed zakupem będzie przymierzyć rower w sklepie rowerowym.
Rama w rowerze trekkingowym - na co zwrócić uwagę?

Rama roweru trekkingowego może być trojakiego rodzaju:

  • stalowa,
  • karbonowa,
  • aluminiowa.

Ramy stalowe są najczęściej montowane w tanich rowerach, bo znacznie zwiększają wagę roweru na przykład w porównaniu do ram aluminiowych. Z jednej strony tłumią wstrząsy bardziej niż ramy aluminiowe, ale istnieje ryzyko korozji. Nie warto kupować roweru trekkingowego z ramą stalową, bo niepotrzebnie zwiększy jego ciężar. Najbardziej optymalnym wyborem będzie rama aluminiowa w rowerze turystycznym - sztywna i wytrzymała, a ważąca mniej. Chociaż oczywiście o wiele mniej tłumi drgania, z pomocą przyjdzie przedni amortyzator.

Ramy karbonowe są najlżejsze spośród podanych, ale niestety nie przekłada się to na ich wytrzymałość. Ramy karbonowe nie są wysoce wytrzymałe na uszkodzenia mechaniczne, a podczas silnego wiatru wiejącego z boku rowerzysty jazda może być mało komfortowa. Ponadto ramy karbonowe są najdroższe.

Koła w rowerze trekkingowym - jakie wybrać?

W rowerze trekkingowym mamy najczęściej do wyboru trzy rozmiary kół: 26, 28 i 29 cali. Koła 28” i 29” cali mają taki sam rozmiar obręczy (622 mm), ale opony w takich kołach będą miały inną grubość. Koła 26” w rowerze trekkingowym mają lepszą zwrotność, łatwiej wykonywać na nich dynamiczne manewry, ważą nieco mniej. Koła 28” w rowerze trekkingowym - zwłaszcza z oponą z klockowatym bieżnikiem lub bieżnikiem semi-slick - pozwalają na łatwiejsze pokonywanie przeszkód, a dzięki większej przyczepności do podłoża zapewniają lepszą stabilizację. Na większych kołach rozwija się większą szybkość. Wybór zależy od Twojego stylu jazdy, ale decyzję determinuje też Twój wzrost - koła 29” cali w rowerze turystycznym mogą być zwyczajnie za duże dla osoby, która ma mniej niż 160 cm wzrostu.

Opony w rowerze trekkingowym - jakie wybrać?

Opony w rowerze trekkingowym muszą być dostosowane nie tylko do rozmiaru obręczy i ramy rowerowej (im szersza opona, tym większa), ale też Twojego stylu jazdy i nawierzchni, po której rower trekkingowy będzie jeździł najczęściej. Opony rowerowe z agresywnym bieżnikiem są przeznaczone na nawierzchnie nieutwardzone, wyboiste, jednym słowem - po prostu trudne.

Opony z bieżnikiem semi-slick (na wpół gładkim, na wpół klockowatym) są rozwiązaniem pośrednim między oponą całkiem gładką jak w rowerze miejskim a oponą z agresywnym bieżnikiem. Na dłuższą trasę rowerem trekkingowym możesz wziąć ze sobą zapasową oponę zwijaną - są niestety droższe od tradycyjnych opon drutowych, a w porównaniu do wymiany dętki ich naprawa w terenie może być trudna. Ich zaletą jest lekkość i łatwość zapakowania.

Sakwy rowerowe na rower trekkingowy - jak dobrać?

Sakwy rowerowe do roweru turystycznego powinny być wytrzymałe, wodoodporne i wodoszczelne (czyli szwy powinny być odpowiednio podklejone, aby przez nie do środka nie dostała się woda). W zestawie sakw możesz mieć dwie duże sakwy na tylny bagażnik oraz dwie małe sakiewki przyczepiane do przedniego widelca. Dzięki temu równomiernie rozłożysz bagaż - jego skoncentrowanie w jednym miejscu może przeciążyć jedno z kół i utrudnić Ci manewrowanie rowerem.

Amortyzator w rowerze trekkingowym - czy jest potrzebny?

Amortyzator w rowerze turystycznym nie jest konieczny. Alternatywą dla amortyzatora w rowerze trekkingowym jest sztywny widelec tłumiący wstrząsy. Drgania najgorzej tłumią sztywne widelce aluminiowe - chociaż są najtańsze. Jak w przypadku ramy rowerowej, stal tłumi wstrząsy lepiej, a najlepiej sprawdzają się sztywne widelce karbonowe - niestety najdroższe, ale też najlżejsze.

W tanim rowerze trekkingowym do 1500 zł nie ma co się spodziewać dobrego amortyzatora, np. powietrznego. W najtańszych rowerach amortyzatory - o ile są - są sprężynowe. Budżetowym amortyzatorom nie można odmówić uginania się pod ciężarem rowerzysty i na wybojach, ale ich właściwości pochłaniające wstrząsy nie są najlepsze. W takim wypadku tańszy i lżejszy jest sztywny widelec.

Hamulce w rowerze trekkingowym - jakie?

Najpopularniejsze hamulce w rowerze turystycznym to hamulce V-Brake - bardzo tanie i wystarczające dla niedzielnych rowerzystów oraz osób, które jeżdżą często na rowerze turystycznym, ale nie po wymagających trasach. Bardziej zaawansowane są hamulce szczękowe hydrauliczne - ale nie dostaniesz ich w tanim rowerze trekkingowym za 1000 zł. Ich minusem jest właśnie cena, ale też ciężkość i wpływ na zużycie obręczy. Alternatywą są hamulce tarczowe hydrauliczne, świetne pod względem regulowania i sprawowania się w różnych warunkach, ale dość drogie i niestety ciężkie.

Siodełko do roweru trekkingowego - jak wybrać?

Aby wybrać dobre siodełko rowerowe, należy zmierzyć rozstaw swoich kości kulszowych. Najlepiej zrobić to w sklepie rowerowym, siadając jak w pozycji na rowerze na specjalnej, żelowej poduszeczce, na której zostanie odciśnięty ślad. Siodełko trekkingowe powinno być przeznaczone do długiej, wielogodzinnej jazdy na rowerze turystycznym. Wykluczone są zatem otarcia i bóle związane ze źle dobranym siodełkiem.

  • Im bardziej wyprostowaną pozycję utrzymujesz na rowerze trekkingowym, tym szersze powinno być siodełko.
  • Warto wybrać siodełko trekkingowe pokryte skórą naturalną, która minimalizuje ryzyko odparzeń i zapewnia ciału oddychalność. Ponadto siodełka trekkingowe ze skóry są bardziej wytrzymałe niż siodełka trekkingowe ze skóry ekologicznej.
  • Siodełko trekkingowe żelowe to dobry wybór. Żelowe wypełnienie dostosowuje się do kształtu ciała rowerzysty, zapewnia optymalną miękkość. Alternatywą dla siodełka żelowego są żelowe nakładki na siodełka.
  • Niektóre siodełka rowerowe do roweru trekkingowego mają otwory wentylacyjne lub wycięcia w środku, zapobiegające zbyt dużemu naciskowi na okolice intymne - zwłaszcza u mężczyzn.
Kierownica do roweru trekkingowego - jaka?

Gięta kierownica w rowerze trekkingowym jest zwykle szersza od prostej kierownicy. Może mieć wyginane końcówki, przypominające wygięte rogi. Dzięki nim możesz korzystać z różnych ustawień, co jest cenną opcją podczas długich wycieczek rowerem turystycznym.

Kobiety powinny pilnować, aby ich kierownice nie były zbyt szerokie w stosunku do ramion, ponieważ wtedy będzie się tworzyło niepotrzebne napięcie, a manewrowanie rowerem będzie trudniejsze.

Damski rower trekkingowy a męski rower turystyczny - różnice

W damskim rowerze trekkingowym górna część ramy rowerowej może być umieszczona niżej niż w męskim rowerze trekkingowym. Siodełko może być szersze ze względu na przeciętnie większy rozstaw kości kulszowych u kobiet, a kierownica węższa ze względu na węższe ramiona. Niektórzy producenci chwalą się specjalnymi technologiami zastosowanymi w rowerach, mającymi uprzyjemnić jazdę kobietom - lecz przed zakupem damskiego roweru trekkingowego warto porównać opisany osprzęt z parametrami z tabel innych producentów, aby przekonać się, czy faktycznie mamy do czynienia z udogodnieniami, czy tylko z ładnym opisem.

No Comments Yet.

Leave a comment