Jaki tani rower górski jest dobry? Taki, który umożliwia jazdę po górskich szlakach rowerowych i innych nieutwardzonych drogach. Dobry rower górski jest przygotowany na pokonywanie wyboistych tras, stromych zjazdów, trudnych podjazdów, chociaż przez niektórych rowerzystów służy także do codziennej jazdy miejskiej po utwardzonych nawierzchniach czy jazdy rekreacyjnej poza miastem. Jeżeli nie masz dużego budżetu na jednoślad, tani rower górski może być dla Ciebie rzeczywiście uniwersalnym rozwiązaniem.
Przy czym musimy jednoznacznie powiedzieć, że rower górski - wbrew potocznemu rozumieniu - nie jest rowerem uniwersalnym. Oczywiście możesz jeździć na rowerze górskim po mieście i na krótkie wycieczki poza miasto - nawet jeżeli masz ze sobą mały bagaż - ale dopiero na dobrym rowerze miejskim i rowerze trekkingowym poczułbyś różnicę w jeździe.
Tani rower górski - uniwersalny czy nie?
Teoretycznie rower górski może być tanim, uniwersalnym rowerem do jazdy na co dzień i na krótkie wycieczki, ale w praktyce nie jest uniwersalny ze względu na specyficzną budowę, czyli taką, która wymaga jazdy w nieco pochylonej pozycji, ma opony z agresywnym bieżnikiem i przedni amortyzator podnoszący wagę roweru.
Dla porównania: na rowerze miejskim możesz swobodnie utrzymywać w miarę wyprostowaną sylwetkę, zaś rower trekkingowy jest lżejszy od roweru górskiego ze względu na dodatkowy balast, jaki musi przewozić przez wiele kilometrów w czasie wielodniowych tras, a jego opony mają raczej bieżnik typu semi-slick, czyli w połowie agresywny (terenowy, klockowaty), a w połowie gładki. Dzięki temu rower radzi sobie dobrze na różnych nawierzchniach.
Czy kupić tani rower górski do jazdy miejskiej?
Teoretycznie i kiedy nie masz dużego budżetu - tak. Na rowerze górskim możesz swobodnie jeździć po mieście, ma to jednak swoje minusy. W przypadku roweru górskiego z oponami z agresywnym bieżnikiem na gładkich, utwardzonych nawierzchniach może być odczuwalny opór, jakiego brak podczas jazdy na oponach gładkich po ścieżce rowerowej. Szerokie opony z terenowym bieżnikiem w rowerze górskim ułatwiają jazdę po górskich szlakach, ale nie są sprzymierzeńcami zupełnie gładkich dróg (o ile w Twoim mieście na Twojej trasie masz tylko takie…) - opór toczenia jest większy, a przyspieszanie wolniejsze.
Ponadto rower górski może być cięższy od klasycznego roweru miejskiego typu holender - jeżeli nie zależy Ci na bardzo szybkiej jeździe, pokonywaniu wielu wyboistych dróg i krawężników, do jazdy po mieście lepiej kupić holendra niż górala.
Tani rower górski za 1500 zł - czy się opłaca?
Tani rower górski za 1500 zł od producenta Romet albo Kross opłaca się, jeżeli nie oczekujesz od niego wytrzymałości na trudną jazdę po górskich szlakach dla zaawansowanych, a planujesz tylko jazdę po mieście i prostą, krótką rekreacyjną jazdę poza miastem. Weekendowe wypady na tanim rowerze górskim za 1500 zł jak najbardziej się udadzą, ale zapomnij o wymagającej wycieczce w góry na rowerze czy maratonie MTB. Wtedy jest już potrzebny rower z wyższej półki - skupmy się jednak na tanim rowerze górskim za mniej niż 2000 zł - jakie komponenty powinien mieć?
Tani rower górski - jakie koła i opony?
W tanich rowerach górskich mamy do wyboru najczęściej aż cztery rozmiary kół rowerowych: 26, 27,5, 28 oraz 29 cali. Oczywiście rozmiar koła jest zależny nie tylko od Twoich preferencji, ale także od rozmiaru ramy rowerowej górala - koła 29 cali mogą być zdecydowanie za duże dla osób, które mają mniej niż 160 cm wzrostu. Im większe koła w rowerze górskim, tym lepsza przyczepność do nawierzchni, polepszona stabilność, łatwiejsze pokonywanie przeszkód i podjazdów oraz utrzymanie stałej prędkości.
Duże koła w rowerze górskim zdecydowanie są dla osób, które lubią czuć się zarówno bezpiecznie na rowerze, jak i pokonywać trudne trasy - jednak koła 29 cali mogą być trudno dostępne w tanim rowerze górskim za 1500 zł. Większą szansę mamy na spotkanie w nich kół 26 cali - mniejsze koła w rowerze górskim są za to zwrotniejsze, są lżejsze, łatwiej się nimi manewruje na wąskich ścieżkach i dają lepsze przyspieszenie.
Opony w tanim rowerze górskim powinny być albo agresywne, albo półterenowe, jeżeli chcemy jeździć góralem także na co dzień po mieście. Nie spodziewajmy się jednak, że opony w tanim rowerze górskim za 1000 zł będą najwyższej jakości, a ich bieżnik będzie pozwalał na nie wiadomo jak łatwe pokonywanie wyboistych dróg.
Tani rower górski - jaka rama rowerowa?
W tanich rowerach górskich można spotkać ramę stalową. Mimo że lepiej amortyzuje ona wstrząsy od ramy aluminiowej, zwłaszcza kiedy rowerowi brakuje przedniego amortyzatora, i jest cięższa. Dlatego też częstszym wyborem są jednak rowery górskie z ramą aluminiową.
Tani rower górski - ile przerzutek?
To nie liczba powinna być tu najważniejszą cechą, a jakość przerzutek w rowerze górskim. Przerzutki z taniej półki stosowane w budżetowych rowerach górskich to najczęściej Shimano Tourney (najniższa klasa przerzutek przednich i tylnych Shimano) lub Shimano Altus (nieco lepsza klasa). Jeżeli kiedykolwiek będziesz kupować inny rower - miejski, dla kobiety, mężczyzny czy dziecka, warto zapoznać się z charakterystyką przerzutek Shimano na stronie producenta - są bardzo popularne w łatwo dostępnych rowerach. W tanich rowerach górskich za 1000-1500 zł mamy najczęściej do czynienia z trzybiegowymi przerzutkami przednimi i siedmiobiegowymi przerzutkami tylnymi - to maksimum, jakie możemy prawdopodobnie wycisnąć z tej półki cenowej.
Tani rower górski - jaki amortyzator?
W tanich rowerach górskich nie spodziewaj się raczej solidnych amortyzatorów powietrznych z blokadą skoku na prostych nawierzchniach. Blokady skoku są stosowane w amortyzatorach po to, aby na gładkiej drodze nie tracić energii włożonej w pedałowanie, która jest tłumiona właśnie przez pracę amortyzatora. Na płaskiej nawierzchni i tak nie jest on potrzebny.
W tanim rowerze górskim obecny będzie prawdopodobnie tani amortyzator sprężynowy ze stalową sprężyną. Niestety bywają one tak słabej jakości, że lepiej się zastanowić, czy bardziej optymalnym rozwiązaniem nie jest sztywny widelec - tańszy od amortyzatora i lżejszy, tym bardziej, jeżeli nasz rower górski ma być przeznaczony przede wszystkim na łagodne trasy.
Tani rower górski - jakie hamulce?
W tanim rowerze górskim do 1500 zł będą zamontowane niemalże na pewno tanie hamulce V-brake, które mają istotne wady: mogą nie być stuprocentowo skuteczne podczas trudnych warunków atmosferycznych, kiedy nawierzchnia staje się śliska, na początku trudno wyczuć ich modulację, czyli siłę, z jaką trzeba hamować, aby osiągnąć pożądany efekt. Ponadto zużywają obręcz rowerową.
Do podstawowej jazdy na rowerze górskim powinny być jednak wystarczające, zwłaszcza kiedy unikasz jazdy na jednośladzie w czasie deszczu, zimą oraz po trudnych nawierzchniach. Jeżeli planujesz ambitniejsze trasy - tani rower górski z hamulcami V-brake może się nie sprawdzić. Potrzebne by były co najmniej hamulce tarczowe hydrauliczne.
Tani rower górski - jakie manetki?
Manetki cynglowe czy manetki obrotowe do roweru górskiego? Manetki cynglowe pozwalają na zmianę przełożeń za pomocą palca wskazującego oraz kciuka, z kolei manetki obrotowe zmieniają przełożenia poprzez obrót rączki. Zabrzmi to banalnie, ale jeżeli przed zamówieniem roweru górskiego masz możliwość jego przymierzenia, warto sprawdzić, czy bez przesuwania ręką na kierownicy jesteś w stanie dosięgnąć palcami manetek cynglowych. Wybór rodzaju manetek zależy od Twoich indywidualnych upodobań.