Kupno roweru z niższej półki wiąże się z koniecznością zwrócenia uwagi na kilka aspektów, które mają znaczenie w długotrwałym użytkowaniu roweru. Jednym z ważnych elementów roweru są koła. Warto zwrócić uwagę na ich budowę, czyli liczbę szprych zastosowanych do ich zaplecenia. Im jest ich więcej, tym koło będzie sztywniejsze. Dobrym wyjściem będzie kupno kół z aluminiowymi obręczami dwukomorowymi, ze względu na bardzo dużą wytrzymałość w stosunku do tradycyjnych – co prawda rzadko już spotykanych – obręczy jedno-płaszczowych. Kupując tańszy rower, zwracamy też baczną uwagę na jakość piast zamontowanych w nim. Jeżeli będzie to rower z niższej półki, możemy mieć do czynienia z łożyskami kulkowymi. Warto sprawdzić jakość kręcenia się nowego koła, a w razie potrzeby oddać piasty do serwisu, celem przesmarowania ich i dokonania serwisu zerowego.
Napęd rowerowy
W tanich rowerach często napotkamy na piasty tylne przystosowane do zamontowania wolnobiegu rowerowego. Jest to rozwiązanie typowo budżetowe i przeznaczone raczej do użytkowania przez osoby lekkie. Nie jest także wskazane intensywne użytkowanie takich piast, ze względu na duże ryzyko złamania ośki. Dzieje się tak dlatego, iż siły działające na tylną oś podczas pracy nakręcanego wolnobiegu nie są rozłożone równomiernie. Wskutek tego częstym problemem jest skrzywienie lub wręcz złamanie osi piasty. Jeżeli mamy zamiar jeździć bardziej intensywnie, najbardziej polecanym rozwiązaniem jest kupno roweru z zamontowaną nakładaną kasetą rowerową. Dzięki temu będziemy mieli pewność co do jakości rozwiązania, a dzięki temu zwiększy się także liczba tylnych przełożeń.
Osprzęt
Jeżeli chcemy kupić rower do około 1500zł, często będzie w nim zamontowana grupa osprzętu Shimano Tourney lub Altus. Dla przeciętnego użytkownika, który nie pokonuje wielu kilometrów tygodniowo, takie rozwiązanie w zupełności wystarczy. Rowery tego typu posiadają najczęściej kasetę 8-biegową lub wolnobieg 7-rzędowy. Ważnym elementem osprzętu tańszego roweru jest jakość zastosowanych klamkomanetek lub manetek zmiany biegów. Musimy upewnić się, że są one zamontowane w sposób ergonomiczny na kierownicy, a ich praca pomaga nam podczas jazdy, a nie przeszkadza. Aby to ocenić, warto wykonać jazdę próbną, na której wykonamy kilka ruchów manetkami i ocenimy jakość zmiany biegów oraz kulturę pracy osprzętu.
Hamulce i amortyzator
W rowerach budżetowych najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest sprawdzony system hamulców v-brake. Nie wymaga on wielu zabiegów, o ile jest ustawiony prawidłowo, a klocki nie są nadmiernie zużyte. W nieco droższych pojawiają się już modele hamulców tarczowych mechanicznych. Działają one bardzo dobrze tylko w wypadku gdy są prawidłowo wyregulowane, a tarcza i klocki nie są zatłuszczone lub pokryte inną niepożądaną substancją. Dlatego warto przed pierwszą jazdą poprosić o ustawienie klocków i linki hamulcowej, a w przypadku jakichkolwiek wątpliwości podczas użytkowania zgłosić się do serwisu, celem sprawdzenia poprawnego działania tarczówek.
Częstym widokiem w tańszych rowerach jest amortyzator przedni. Jest on montowany w wielu rowerach i spełnia swoją funkcję, o ile działa w prawidłowy sposób. Nie może on na przykład posiadać żadnych luzów od nowości. Dlatego warto zbadać jego stan przed kupnem roweru. Jeżeli jest to amortyzator sprężynowy, kolejną bardzo ważną sprawą jest jej regulacja. Warto wykonać ją w serwisie, ponieważ często zdarza się, iż jest ona naprężona w nieodpowiedni sposób. Wtedy mechanik rowerowy ustawi nam jej naprężenie wstępne za pomocą specjalnej śruby regulacyjnej.
Podsumowanie
Kupno roweru z niższej półki nie musi oznaczać złego wyboru. Jeżeli będziemy trzymali się kilku zasad, a cały proces kupna roweru poprzedzimy solidną lekturą wytycznych, możemy nabyć rower, który będzie długo służył w warunkach rekreacyjnych. Po wyregulowaniu wstępnym wszystkich komponentów i wykonaniu serwisu zerowego, nasz rower będzie gotowy do jazdy turystycznej. Gdy przemierzamy okazjonalnie leśne dukty lub polne ścieżki, rower za cenę około 1000zł, to wystarczający wybór dla nas. Gdy tylko będziemy regularnie go serwisować, odwdzięczy się długą i wdzięczną pracą na wycieczkach, wypadach do lasu czy poobiednim niedzielnym pedałowaniu po parku.