Jaką pompkę do roweru kupić, aby szybko postawić rower na nogi, kiedy podczas rowerowej wycieczki jak na złość na odludziu strzeli dętka? Jak dobrać pompkę do roweru, jeżeli chcesz regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach roweru górskiego, trekkingowego czy miejskiego? I co najważniejsze - jak używać pompki rowerowej?
Pompka rowerowa - jaką kupić?
Warto kupić co najmniej dwie pompki rowerowe: składaną jak pałka teleskopowa, czyli małą pompkę ręczną, która mieści się w plecaku czy koszyku rowerowym, oraz pompkę stacjonarną (tzw. pompkę podłogową, to na przykład duża pompka nożna) - o wiele większą i wydajniejszą od pompki ręcznej, ale do używania w garażu czy domu.
Jakie są zalety i wady pompki stacjonarnej?
Używanie pompki nożnej jest szybsze i łatwiejsze dzięki większej pojemności cylindra - nakładem mniejszej siły można uzyskać większe ciśnienie, a ryzyko uszkodzenia wentyla w dętce dzięki stabilnemu narzędziu jest mniejsze. Im dłuższy i szerszy jest cylinder pompki, tym w mniejszej liczbie cykli można dobrze wyrównać ciśnienie w oponach. Jednak pompka stacjonarna jest duża i ciężka.
Jakie są zalety i wady pompki ręcznej?
Na jazdę rowerem możemy wziąć tylko małą pompkę ręczną. Jej plusem są kompaktowe wymiary, lekkość i łatwość obsługi - chociaż oczywiście pompowanie trwa dłużej i wymaga większego nakładu siły. Nieco mniej siły wymaga ręczna pompka na CO2.
Jak działa ręczna pompka na CO2, czyli pompka na dwutlenek węgla?
W bardzo podstawowym podziale pompek rowerowych możemy jeszcze wyróżnić pompkę CO2, czyli pompkę do roweru na dwutlenek węgla. Na pierwszy rzut oka przypomina ręczną, jednak różni się od niej działaniem. Pompka na dwutlenek węgla wymaga noszenia ze sobą pojemniczka ze sprężonym dwutlenkiem węgla (nazywanego nabojem CO2). Dzięki niej można napompować opony znacznie szybciej niż dzięki klasycznej pompce ręcznej. Niestety koszt eksploatacji tej pompki jest wysoki ze względu na konieczność kupowania nabojów.
Jakie są jeszcze różnice między pompkami rowerowymi? Na co zwrócić uwagę przy ich zakupie, aby potem na trasie nie żałować wyboru nad sflaczałą oponą?
Jakie są rodzaje pompek rowerowych?
Omówiliśmy już podstawowe różnice między pompkami rowerowymi, czyli podział na pompki ręczne (tzw. minipompki do roweru) oraz pompki stacjonarne (pompki obsługiwane ręcznie, jak i nożne) o dużych wymiarach.
Następnie dzielimy pompki według:
- ich doboru do wentylu dętki,
- maksymalnego ciśnienia,
- manometru (mają go przede wszystkim pompki stacjonarne i pompki ręczne do amortyzatorów rowerowych),
- ruchomej głowicy,
- rodzaju materiału, z jakiego została wykonana.
Jakie są zalety minipompki do roweru?
Minipompki są bardzo łatwe w przewożeniu: mieszczą się do kieszeni spodni, nerki na biodra, plecaka. Minipompka do roweru może mieć specjalny uchwyt do jej przymocowania do ramy roweru - jak bidon, a także pojemnik na łatki do dętki. Oczywiście im mniejsza pompka, tym prawdopodobnie dłuższy czas pompowania. Im mniejsza jest średnica cylindra pompki, tym mniejsza ilość powietrza jest wpompowywana do dętki.
Jak bezpiecznie używać minipompki rowerowej? Aby nie urwać wentyla, należy ją odpowiednio stabilnie trzymać podczas pompowania. Jedna ręka powinna trzymać pompkę w stabilnej pozycji i dociskać ją do opony. Wentyl absolutnie nie powinien się wykrzywiać. Niektóre pompki rowerowe posiadają blokadę, która utrzymuje je w stabilnej pozycji podczas pompowania.
Jak dobrać pompkę do wentylu rowerowego?
Niektóre pompki rowerowe są uniwersalne - pasują do każdego rodzaju wentyli w dętkach rowerowych, np. dzięki wymiennym końcówkom w zestawie, w którym znajdziesz także końcówkę do amortyzatorów. Wyróżniamy trzy główne rodzaje wentyli.
- Wentyl samochodowy: nazywany wentylem Schradera. Detkę z wentylem samochodowym można napompować nawet na stacji benzynowej, używając oczywiście pompki samochodowej.
- Wentyl włoski Presta: ma najmniejszą średnicę, znajdziesz go w wąskich kołach rowerów szosowych i trekkingowych.
- Wentyl Dunlop: do napompowania dętki z wentylem Dunlop używa się takiej samej pompki jak do wentylu Presa.
Wskazówka: jeżeli masz starą pompkę do wentylu samochodowego, a w rowerze - dętkę z wentylem Presta, nie musisz kupować nowej pompki do wentylu włoskiego. Wystarczy, że zakupisz odpowiednią przejściówkę do niej.
Jaka pompka do roweru z manometrem?
Manometr wskazówkowy to narzędzie służące do pomiaru ciśnienia w oponach rowerowych. Jeżeli ciśnienie w oponach rowerowych jest za niskie lub za wysokie, jazda jest utrudniona ze względu na opór toczenia roweru. Warto mieć pompkę z manometrem, aby przed wyjazdem sprawdzać precyzyjnie ciśnienie w oponach i pompować koła do właściwego poziomu. Sprawdzanie twardości opon po ściśnięciu bez pompki z manometrem może być mylące, ponieważ niektóre rodzaje opon mogą wydawać się twarde nawet z niskim ciśnieniem.
Pompka rowerowa a ciśnienie w oponie rowerowej
Na każdej oponie rowerowej jest podany zakres właściwego ciśnienia - minimalnego i maksymalnego, dzięki któremu jazda na rowerze będzie komfortowa. Producenci pompek rowerowych podają w PSI i w barach maksymalne ciśnienie, do jakiego łatwo można napompować oponę dzięki ich narzędziu. Przykładowo: jeżeli zakres ciśnienia w Twoich oponach rowerowych wynosi od 7 do 9 barów, odpowiednia dla Ciebie może być pompka z maksymalnym ciśnieniem 8,5 bara.
Jak już powiedzieliśmy, im mniejsza pompka rowerowa, tym więcej siły i czasu trzeba włożyć w pompowanie opony do właściwego poziomu. Najtańsze ręczne pompki do roweru mogą nie podołać ciśnieniu o wysokości np. 7-9 barów w rowerach szosowych. Mogą się także okazać za słabe do pompowania opon, w których minimalne ciśnienie to 5 barów.
Zamiast się męczyć, zainwestuj od razu w dobrą pompkę do roweru, która nie rozpadnie się po kilkunastu pompowaniach i dzięki której ewentualny postój nie będzie trwał z co najmniej pół godziny.
Pompka rowerowa - z czego powinna być wykonana?
Najtańsze pompki rowerowe są wykonane z tworzyw sztucznych. Najpopularniejsze są pompki rowerowe z aluminium bądź ze stali, a także ręczne pompki karbonowe.
Każda pompka rowerowa ręczna powinna być stosunkowo lekka, ale też odporna na uszkodzenia mechaniczne. Pompki karbonowe mogą być np. wzmocnione włóknem węglowym. Stacjonarne pompki, których koszt sięga nawet kilkuset złotych, są zbudowane np. ze stalowego korpusu, wzmocnionych kompozytów i drewnianych rączek.
Uniwersalna pompka rowerowa - na co zwrócić uwagę?
Dobra pompka rowerowa powinna mieć jednokierunkowy zawór, który minimalizuje ryzyko utraty powietrza. Warto także zwrócić uwagę, czy dana pompka do roweru jest dostosowana do pompowania opon bezdętkowych, które wymagają wysokiego ciśnienia początkowego.
Zorientuj się również, czy wybrana przez Ciebie pompka rowerowa jest uniwersalna: czy jest także pompką do piłki, samochodu czy materaca. Dzięki temu na wyjazd wystarczy Ci jedna wielofunkcyjna pompka rowerowa - niezależnie od tego, jakie wentyle w dętkach mają towarzysze podróży i jakie wentyle ma rower, który chcesz wypożyczyć na wakacjach.
Sprawdź też ruchomość głowicy pompki - ruchoma i obrotowa głowica ułatwia pompowanie pod kątem i zapobiega wykrzywianiu się wentyli. Komu w drogę, temu pompka
Tak naprawdę im mniejsza, tym lepsza. To nie jest jakiś kosmiczny wysiłek, aby myśleć o wydajności i kluczowe jest, aby była poręczna. 😉
[…] A z tych najważniejszych kluczem będzie ciśnienie maksymalne, jaka propozycja może nam zaoferować czy też sama jakość i wydajność działania. Obowiązkowo musimy też sprawdzić materiał, z jakiego pompka rowerowa z manometrem została wykonana, a także długość przewodu. Oczywiście istotna jest też waga i rozmiar, bo to wpływa na komfort użytkowania. Więcej informacji znajdziemy też w następującym artykule:https://jaki-rower.pl/jak-dobrac-pompke-do-roweru/ […]