Dopasowanie dobrych kół rowerowych przede wszystkim do swojego stylu jazdy to konieczność jeszcze przed zakupem roweru miejskiego, szosowego, trekkingowego czy MTB (górskiego). Każdy z tych rowerów charakteryzuje się innymi funkcjonalnościami i przeznaczeniem. Jak dobrać koła do rodzaju roweru, aby zarówno jazda miejska, jak i turystyczna czy wyczynowa była satysfakcjonująca?
Aby dopasować dla siebie odpowiedni rozmiar koła, trzeba określić, do jakiej jazdy potrzebujesz roweru. Od tego, czy potrzebujesz roweru do dojazdu do pracy, czy roweru na wycieczki górskie, zależy dobór kół rowerowych - a także opon.
Jakie są rozmiary kół rowerowych?
Rozmiar kół rowerowych, podawany w calach lub milimetrach, jest równoznaczny ze średnicą opony rowerowej - nie obręczy! Rozmiary opon rowerowych są podawane w milimetrach (podaje się także obwód koła rowerowego), calach oraz rozmiarze ISO według standardu ETRTO (European Tire and Rim Technical Organisation). Dwie pierwsze cyfry w rozmiarze ISO oznaczają szerokość opony rowerowej (musi być dopasowana do szerokości obręczy rowerowej!), a trzy ostatnie - wewnętrzną średnicę opony rowerowej.
Najpopularniejsze rozmiary kół to 26, 27,5, 28 i 29 cali. Każde z tych kół rowerowych jest przeznaczone do innego typu roweru, rozmiar koła rowerowego bowiem wpływa znacząco na jazdę, podobnie jak cechy opony rowerowej. Większe koła rowerowe zapewniają lepszą przyczepność roweru do podłoża, ale to mniejsze koła rowerowe mają lepszą dynamikę (szybciej można się na nich rozpędzić), są lżejsze i bardziej zwrotne. Zdecydowanie są także bardziej uniwersalne, mogą lepiej się spisać w warunkach miejskich, gdzie czasami trzeba wnosić rower do ciasnych pomieszczeń lub przeciskać się wąskimi uliczkami i wykonywać gwałtowne manewry, aby uniknąć przechodnia. Bardzo duży wpływ na jazdę ma także opona - jej szerokość, bieżnik i ciśnienie wewnątrz.
Jakie są rodzaje kół rowerowych?
Na rynku rowerowym są dostępne dwa główne rodzaje kół rowerowych: szprychowe i zintegrowane. Koła szprychowe są lżejsze od kół zintegrowanych i łatwiejsze w naprawie. Koła zintegrowane są odlewane z włókna węglowego lub aluminium. Są - w przeciwieństwie do kół szprychowych - całkowicie odporne na rozcentrowanie, ale są cięższe i podatne na pęknięcia. Wadą kół zintegrowanych jest też podatność na tzw. boczny wiatr, który potrafi spychać rower z trasy. Jedynym ich plusem jest stawianie mniejszego oporu powietrzu, ale wobec ich awaryjności i ciężkości tradycyjne koła szprychowe są lepszym wyborem.
Jak dobrać koła rowerowe do roweru miejskiego?
Koło 26 cali czy 28 cali do roweru miejskiego? Wybór kół do roweru miejskiego sprowadza się w zasadzie do dylematu między tymi dwoma rozmiarami. Przypomnijmy, że im większe koło, tym większa przyczepność i stabilność, dlatego też plusy w jeździe miejskiej ma koło 28 cali. Dzięki niemu łatwiej pokonywać krawężniki czy wyboiste drogi oraz krzywe chodniki. Koło 26 cali do roweru miejskiego też ma zalety - jest zgrabniejsze, mniejsze i lżejsze, pozwala się szybko rozpędzić na prostej drodze.
Jeżeli na drodze do pracy i innych miejsc, które najczęściej odwiedzasz na rowerze, nie ma licznych wybojów - i przebojów - na drodze, wybierz koła 26-calowe. Jeżeli jednak droga nie jest usłana różami, a ponadto planujesz wyjazdy rekreacyjne poza miasto tym samym rowerem, kup koła rowerowe 28 cali do jazdy miejskiej.
Jak dobrać koła rowerowe do roweru górskiego (MTB)?
Obecnie użytkownicy rowerów górskich pod uwagę biorą trzy rozmiary kół do roweru MTB: 26 cali, 27,5 cala oraz 29 cali, chociaż pojawiają się głosy, że koła 26 cali do roweru górskiego to już przeżytek, który powinien trafić do lamusa.
Nie zapominajmy jednak, że wybór rozmiaru kół rowerowych do górala - i każdego innego roweru - jest także definiowany przez wzrost rowerzysty/-ki. Niska osoba nie poczuje komfortu jazdy na kołach 29-calowych tak samo, jak osoba wzrostu 185 cm. Osoba, która ma mniej niż 165 cm, a nawet 160 cm wzrostu, nie powinna wybierać dużych kół do roweru MTB, bo jazda na nich będzie po prostu męcząca.
Koła 29 cali do roweru MTB mają oczywiście największą średnicę obręczy (622 mm, w kołach 26 cali jest krótsza o ok. 60 mm), osiągają większą prędkość podczas podjazdów i zjazdów, mimo że to koła 26 cali pozwalają na dynamiczniejsze manewry dzięki lepszej zwrotności. Plusem kół 28 cali do MTB jest większa przyczepność i mniejszy kąt natarcia - dzięki temu jazda na takich kołach jest bardziej stabilna nawet na stromym terenie i podczas gwałtownych zakrętów, bo wówczas rower MTB łatwiej pokonuje przeszkody.
Jeżeli jednak na rowerze górskim chcesz jeździć także w warunkach miejskich, zależy Ci na lekkości i zwrotności, wybierz mniejsze koła 26 cali lub koła będące kompromisem między tymi przeciwstawnymi rozmiarami, czyli koła rowerowe 27,5 cala.
Jak dobrać koła rowerowe do roweru szosowego?
Podczas jazdy na rowerze szosowym najważniejsza jest prędkość, dlatego najlepsze koła do roweru szosowego to koła 28 cali z wąską oponą, która charakteryzuje się małym oporem toczenia. Im mniejszy nakład energii jest potrzebny do rozpędzenia się i utrzymywania prędkości, tym lepiej - koła 28 cali do roweru szosowego właśnie to zapewniają. Teoretycznie rozpędzają się wolniej niż koła 26 cali, ale pozwalają osiągnąć dużą prędkość.
Jak dobrać koła rowerowe do roweru trekkingowego?
Wybór kół do roweru trekkingowego sprowadza się głównie do dylematu między kołami 26 cali a 28 cali. Jeżeli weźmiemy pod uwagę, że rower trekkingowy jest ciężki ze względu na bagaże konieczne do przeżycia kilku dni w długiej trasie, lepiej wybrać lżejsze koła 26 cali. Jeśli jednak pozwala nam na to wzrost, a i wiemy, że w trakcie wycieczki będziemy mieli do czynienia z różnymi terenami, także bardzo trudnymi dla rowerzystów, warto wybrać koła 28 cali do roweru trekkingowego. Mimo większej wagi zapewnią lepszą przyczepność do podłoża, stabilność i utrzymanie prędkości na prostych trasach dzięki nieco węższym oponom z agresywnym lub półagresywnym bieżnikiem.
Gotowe koła rowerowe czy samodzielnie składane koła rowerowe?
Gotowe koła rowerowe, złożone przez jednego producenta, nazywamy kołami systemowymi. Koła, które rowerzyści samodzielnie składają z dobranych przez siebie części, nazywamy kołami składanymi. Na koła systemowe dostajesz gwarancję od producenta, a jeżeli w nie naprawdę dobrze zainwestowałeś, możesz mieć pewność, że posłużą więcej niż jeden sezon. Jeżeli obawiasz się samodzielnego składania kół rowerowych (np. poprzez niewłaściwy dobór części), wybierz koła systemowe, których elementy zostały ściśle do siebie dopasowane. Pamiętaj jednak, że w kołach systemowych istnieje ryzyko niemożności zastąpienia uszkodzonej części nieoryginalną - a takie koszty mają znaczenie po upływie gwarancji.
Trzeba także pamiętać, że każda para kół rowerowych udźwignie określoną liczbę kilogramów. Producenci kół rowerowych podają te liczby kupcom, ale w przypadku samodzielnego składania roweru trzeba poprawnie obliczyć, jaką wytrzymałość będą miały złożone koła rowerowe. Zdecydowanie prostszym wyborem są koła systemowe, których wytrzymałość i rodzaj można dobrać idealnie.
Teoretycznie samodzielnie złożone koła mogłyby kosztować mniej (dodaj do tego czas poświęcony na złożenie), ale wówczas nie masz gwarancji na całe koła rowerowe, a na poszczególne części, co też może przysparzać problemów w zależności od polityki producenta.
koła 26 cali do roweru górskiego to już przeżytek, który powinien trafić do lamusa.” co za bzdura