Klasyczny rower miejski - jak sama nazwa wskazuje, przeznaczony do codziennej jazdy po mieście - to na przykład rower holenderski. Dlaczego rower holender? Chociażby ze względu na to, że to Holandia jest uważana za kolebkę rowerów. Jeden z największych producentów rowerów miejskich, Gazelle, jest największą i najbardziej renomowaną firmą produkującą rowery w Holandii. Czym charakteryzuje się klasyczny rower holenderski i czy każdy rower miejski jest holendrem?
Klasyczny rower holenderski ma szerokie siodełko pozwalające na wygodną jazdę w pozycji wyprostowanej, giętą kierownicę typu baran, krótką ramę (różni się ona od ramy rowerowej w damce miejskiej!), łańcuch w osłonie (kolorowej lub półprzezroczystej jak w rowerkach dla dzieci), błotniki rowerowe, tylny bagażnik i opcjonalnie - przedni koszyk w zestawie. W holendrze najczęściej są zamontowane koła 28 cali, ale według swoich preferencji można kupić też rower z kołami 26 cali albo 27 cali - każde z nich ma swoje atuty.
Wspomnieliśmy o różnicy między ramą w holendrze a ramą w damce. Otóż w damskich rowerach miejskich górna część ramy rowerowej jest maksymalnie obniżona, aby ułatwić paniom wsiadanie na rower i zsiadanie z jednośladu - kiedy na przykład kobiety nie chcą rezygnować z sukienki czy spódniczki. Obniżona rama rowerowa w damskim jednośladzie ułatwia także chwilowy postój - nie trzeba zsiadać z roweru, można swobodnie nad nim stać, aby błyskawicznie wrócić na siodełko.
Czym jeszcze charakteryzują się damskie rowery miejskie, a także męskie rowery miejskie oraz dziecięce?
Rower miejski damski - charakterystyka
Oprócz obniżonej górnej części ramy rowerowej miejski rower dla kobiety ma także szersze siodełko, węższą kierownicę, mniejszą odległość kierownicy od siodełka w porównaniu do roweru miejskiego męskiego.
Rower damski miejski - skąd wynikają różnice?
Większa szerokość siodełka wynika z rozstawu kości kulszowych, który przeciętnie u kobiet jest większy niż u mężczyzn - chociaż nie jest to reguła, a siodełko powinno być dobierane indywidualne. Trudno, aby domyślne siodełko zamontowane przez producenta w rowerze miejskim okazało się idealne w 100%. Podczas krótkiej jazdy po mieście - na przykład tylko do pracy - kobieta może nawet nie zdążyć poczuć dyskomfortu, ale dłuższa jazda na damce z niedopasowanym siodełkiem - w dodatku twardym, pokrytym sztucznym materiałem - mogłaby się okazać nieprzyjemna.
Węższa kierownica wynika z węższej budowy ramion kobiet w porównaniu do mężczyzn. Niedopasowana kierownica i zbyt duże nachylenie w stosunku do niej może powodować bóle przeciążonych nadgarstków. Wygodną opcją w damskich rowerach miejskich jest kierownica typu baranek - z wygiętymi w kierunku rowerzystki końcami, umożliwiającymi komfortowy chwyt. Przy okazji trzeba pamiętać, aby dłonie bez przerywania chwytu czy wyciągania palców na siłę dosięgały do manetek.
Rower do jazdy miejskiej - jak dopasować?
Niezależnie od tego, czy poszukujemy pierwszego roweru miejskiego dla dziecka, pastelowego holendra z wiklinowym koszykiem dla kobiety czy taniego roweru miejskiego męskiego, zasady dopasowania roweru do jazdy miejskiej są takie same, jeżeli chodzi o dobór rozmiaru ramy rowerowej. Aby dowiedzieć się, jaki rozmiar ramy powinien mieć Twój rower miejski, musisz zmierzyć długość swojej nogi od krocza do śródstopia, następnie pomnożyć długość razy 0,67, a potem podzielić przez 2,54, jeżeli chcesz otrzymać wynik w calach.
Jeżeli wynik znajduje się na pograniczu dwóch rozmiarów ramy rowerowej, możesz albo zaryzykować i zamówić jeden z nich, albo udać się do sklepu rowerowego na przymiarkę - a następnie zamówić taki sam rower miejski tanio online dzięki porównywarce cen rowerów.
Koła w rowerze miejskim - 26, 27 czy 28 cali?
Od rozmiaru kół w rowerze miejskim zależy także rozmiar opon. Koła 26 cali w rowerze miejskim są bardziej zwrotne od dużych kół, umożliwiają bardzo dobre przyspieszanie (mają dobrą dynamikę), łatwiej nimi manewrować w wąskich uliczkach i są lżejsze. Koła 28 cali w rowerze miejskim zapewniają większą stabilizację dzięki lepszej przyczepności do podłoża, a dzięki mniejszemu kątowi natarcia łatwiej na nich pokonuje się wszelkie przeszkody, np. nierówności czy krawężniki. Pozwalają także na łatwiejsze zjazdy i podjazdy jak koła 29 cali w rowerze górskim w porównaniu do mniejszych. Są niestety mniej zwrotne i oczywiście nieco cięższe. Wolniej przyspieszają, ale łatwiej na nich utrzymać pożądaną prędkość z mniejszym wkładem energii.
Opony w rowerze miejskim - wąskie czy szerokie?
Jeżeli zależy Ci na bezpieczeństwie podczas jazdy po wyboistościach, krzywych chodnikach i drogach, wybierz szerokie opony do roweru miejskiego. Szerokie opony w dużych kołach zapewnią Ci dobrą stabilizację i przyczepność, pokonywanie na nich krawężników i innych nierówności będzie łatwiejsze. Wąskie opony - i gładkie - są idealne na krótkie trasy po utwardzonych nawierzchniach. Jeżeli taka idealna trasa wiedzie od Twojego domu do pracy, na uczelnię czy do szkoły, teoretycznie wystarczyłyby wąskie opony, jednak warto wziąć pod uwagę, że Twój rower miejski nie ma być dostosowany tylko do jednej trasy.
Szersze opony będą bardziej uniwersalne. Ułatwią Ci utrzymywanie balansu, zwłaszcza jeżeli codziennie wozisz ze sobą torbę w koszyku rowerowym, plecak w bagażniku czy biurowe rzeczy w sakwach. Wówczas możesz się nieco wolniej rozpędzać, ale zakładamy, że do pracy nie mknie się jak szalony rowerzysta na szosówce, bijący rekordy prędkości.
Bieżnik opon w rowerze miejskim - jaki wybrać?
Klasyczne rowery holenderskie mają gładkie opony, dostosowane do jazdy po utwardzonych nawierzchniach. Jeżeli chciałbyś/-aś na takich przejechać się poza miasto, na drogi wiejskie, polne, leśne ścieżki czy łatwe szlaki górskie, jazda na gładkich oponach nie byłaby aż tak przyjemna jak w mieście. Na gładkich oponach po utwardzonych drogach poruszasz się szybciej - problem pojawia się jednak jesienią i zimą, kiedy coraz częstsze są opady, a drogi śliskie. Wtedy trudniej o skuteczne hamowanie na rowerze miejskim z gładkimi oponami, łatwiej także o wywrotkę podczas brania ostrego skrętu w niespodziewanej sytuacji, na przykład kiedy nie rozglądający się przechodzień wejdzie na ścieżkę rowerową albo Ty się na moment zagapisz i konieczne będzie uniknięcie kolizji z drzewem.
Do jazdy po utwardzonych drogach średnio nadają się opony z agresywnym bieżnikiem jak w rowerach górskich. Wolniej się na nich rozpędzamy, chociaż nie straszne im kałuże, nierówności, błoto czy zalegający na chodnikach śnieg. Kompromisem w doborze opon do roweru miejskiego będą opony z bieżnikiem semi-slick - w połowie klockowatym, w połowie gładkim. Zapewniają dobrą przyczepność, radzą sobie na trudniejszych nawierzchniach, nie ślizgają się tak na błocie, mokrym chodniku czy śniegu, nie tracisz przez nie za dużo na prędkości.
Opona z takim bieżnikiem jest w miarę gładka na środku i terenowa po bokach, albo ma delikatne żłobienia na całej powierzchni. Takie opony w rowerze miejskim są zbliżone do opon w rowerze trekkingowym (turystycznym), przygotowanym zarówno do jazdy wokół miejskich zabytków, jak i poza miastowymi drogami podczas kilkudniowych eskapad.
Amortyzator w rowerze miejskim - czy jest potrzebny?
Przeciwnicy amortyzatorów w rowerach miejskich optują za sztywnymi widelcami, które są zarówno lżejszym, jak i tańszym rozwiązaniem, zwłaszcza jeżeli poszukujesz roweru miejskiego do 1500 zł. Tanie amortyzatory sprężynowe nie do końca dobrze mogą spełniać swoją rolę, a tylko powiększą wagę roweru, warto więc się zastanowić, czy nasza codzienna jazda na rowerze miejskim jest wstrząsająca (dosłownie!), czy raczej spokojna. W dobry amortyzator warto zainwestować w przypadku roweru górskiego i trekkingowego na wycieczki pozamiastowe.
Rower miejski dla dziecka - jaki wybrać?
Kiedy myślimy o rowerze miejskim dla dziecka, jako rower dla dziewczynki przychodzi nam na myśl kwiecisty, pastelowy holender z wiklinowym koszykiem, a jako rower miejski dla chłopca - góral z dużym kołami i jak największą liczbą przerzutek. Dziecko nie zna się na rowerach, więc właśnie po takich cechach ocenia, czy jednoślad jest godny jego uwagi - i uznania kolegów z podwórka czy zazdrości koleżanek. Przed zakupem roweru miejskiego dla dziecka trzeba się zastanowić, po jakich nawierzchniach dziecko będzie jeździło najczęściej - czy dowozimy je do szkoły, a rower ma służyć przede wszystkim na wycieczki z rodzicami, czy dziecko jest już na tyle samodzielne, że bez opieki jedzie do szkoły na jednośladzie. W tej kwestii także warto zainwestować w najbardziej uniwersalne opony semi-slick.
Dla najmłodszych dzieci warto kupić rower miejski z osłoną na łańcuch oraz dobrymi hamulcami, aby nie ryzykować, że nie będą skuteczne lub ich modulacja będzie na tyle słaba, że dziecko albo będzie hamowało źle, albo zbyt mocno, ryzykując upadkiem. Ponadto rower miejski dla dziecka powinien mieć obowiązkowo ramę aluminiową. Dzisiaj producenci tworzą je coraz lżejsze, a tak samo sztywne i wytrzymałe. Nie dodawajmy dziecku zbędnych kilogramów do roweru, jeżeli nie musimy, podobnie jak sobie samym.
Najlepszy rower miejski - ile kosztuje? Ile wydać?
Określenia “najlepszy rower miejski” i “tani rower miejski” niestety się wykluczają. Najlepsze rowery miejskie są oczywiście z górnej półki. Tani rower miejski do 1500 zł nie da nam takiej samej satysfakcji z jazdy jak jednoślad za ponad 3000 zł, chociaż warto polować na okazje. Za 1500 zł można dostać przeceniony z na przykład 2000 zł rower firmy Kross czy Romet. Warto przyjrzeć się osprzętowi w rowerze, na przykład rodzajowi hamulców (najtańsze są hamulce V-brake, natomiast rowerzyści rekomendują hamulce tarczowe - niestety niedostępne w najtańszych modelach).
O ile bez amortyzatora przedniego sprężynowego przeżyjesz na rowerze miejskim za 1500 zł, o tyle nie kupuj nigdy taniego roweru miejskiego z marketu za 300 zł, a zwłaszcza dla dziecka. Istnieje ryzyko, że taki rower jest tak tani ze względu na maksymalne oszczędności na częściach. Nie kupuj też roweru miejskiego, który ma mniej niż od trzy przełożenia - teoretycznie to oszczędność, ale praktycznie to utrudnianie sobie jazdy i ograniczanie się. Warto też wybrać model roweru z błotnikami, bagażnikiem oraz pełną osłoną na łańcuch, dzięki której będzie mniej narażony na brud i opady. Taki rower może być ciut droższy, jednak to inwestycja na przyszłość.