Co to jest rower cruiser? Zasady doboru roweru cruiser

Klasyczne rowery cruiser (beach cruiser) wyróżniają się kolorowymi, rozmaicie wyginanymi ramami oraz oponami balonowymi. Były nazywane motorowerami. Klasyczny rower cruiser ma stalową ramę rowerową (dzisiaj uznawaną za zbyt ciężką), bardzo prostą konstrukcję o wyrazistej stylistyce, umożliwia jazdę w pionowej pozycji - chociaż stosunkowo wolną przez opony balonowe i wagę cięższą w porównaniu do roweru miejskiego (holendra).

Rower cruiser służy do spokojnej jazdy przede wszystkim po drogach utwardzonych. Nie rozwijasz znaczących prędkości na rowerze, lubisz nie za szybką jazdę, dużą stabilność i poczucie bezpieczeństwa? Klasyczny rower cruiser jest dla Ciebie.

Rower cruiser - jak powstał?

Swój udział w powstaniu rowerów cruiser ma renomowany, szeroko znany producent rowerów Schwinn. Otóż dzięki konstruktorowi Frankowi W. Schwinnowi w latach 30. XX wieku powstał pierwszy rower cruiser, który był bardzo wygodny, a z wyglądu przypominał motocykl. Od tamtych czasów wśród kobiet najpopularniejsze były rowery cruiser w kolorze pastelowym, a ciemne - najlepiej eleganckie, czarne - wśród mężczyzn. Dzisiejsze rowery cruiser mogą być stylizowane na retro - zwłaszcza damskie rowery cruiser w kolorze nude.

Damski fashion cruiser - czym się charakteryzuje?

Beach cruisery w damskim wydaniu są nazywane także fashion cruiserami - to przez ich  fantazyjne kształty ramy i barwne zdobienia. Rowery cruiser mają malowane nie tylko ramy rowerowe o niestandardowych kształtach, ale także oryginalnie ozdobione dzwonki i malowane błotniki. Na rynku są dostępne rowery cruiser damskie wyglądające iście egzotycznie. Jasne kolory, nawet nieco fluorescencyjne, egzotyczne wzory, takie jak barwne liście palmowe i inne rośliny, a także zwierzęta ukrywające się w bujnej florze - w takim rowerze cruiser zakocha się każda kobieta, która uwielbia bawić się kolorami i epatować optymizmem.

Takiego roweru cruiser trzeba jednak pilnować jak oka w głowie, bo może mieć na niego apetyt nie jeden złodziej - do roweru kup od razu najlepsze zabezpieczenie antykradzieżowe. Nie oszczędzaj na nim, bo nowy cruiser kosztuje zdecydowanie więcej...

Klasyczny rower cruiser a dzisiejsze rowery cruiser

Klasyczny rower cruiser wyróżnia się także tylko jednym przełożeniem, natomiast dzisiaj chociażby damskie beach cruisery są sprzedawane z 3-biegową przerzutką tylną Shimano, co już upodabnia je do tanich rowerów miejskich.

Gdybyśmy mieli umieścić klasyczny rower cruiser w klasyfikacji wagowej rowerów, z pewnością nie byłaby to waga piórkowa. Klasyczny rower cruiser ze stalową ramą nie nadaje się do szybkiej jazdy i rozwijania dużych prędkości na utwardzonej drodze ani na długie dystanse, które spokojnie wytrzyma klasyczny rower miejski czy z łatwością pokona rower trekkingowy.

Rower cruiser można nazwać odmianą roweru miejskiego - jednak w porównaniu do niego model klasyczny ma ograniczone możliwości, jeżeli ma stalową ramę i ciężkie opony. Pamiętasz tego rowerzystę, który ostatnio minął Cię z zawrotną prędkością, jadąc obok na ścieżce rowerowej? Na cruiserze pokonasz nieco wolniej krótkie dystanse, za to będziesz zwracać uwagę zarówno pieszych, jak i rowerzystów, jeżeli wybierzesz rower cruiser o fantazyjnym wyglądzie.

Męski rower cruiser - czym się charakteryzuje?

O ile damskie fashion cruisery wyróżniają się wzornictwem i kolorami, o tyle męskie rowery cruisery wpadają w oko dzięki znaczącym różnicom w geometrii ramy rowerowej. Klasyczna rama rowerowa ma nieco obniżoną górną rurę w rowerach górskich i maksymalnie niską w damskich rowerach miejskich. Bywa wydłużona w rowerach do jazdy wyczynowej - BMX.

Natomiast ramy rowerowe w cruiserach mogą mieć dowolny kształt. Oczywiście nie wyobrażamy sobie od razu ram rowerowych o kształcie fal morza czy poskręcanej jak w wyobraźni niektórych XX-wiecznych malarzy, ale mogą się od siebie różnić obecnością środkowej rurki czy kolorowym wypełnieniem między dolną a górną częścią ramy, na którym będzie np. namalowane duże logo marki. Męskie rowery cruiser są nie tylko malowane na różne kolory i zdobione wzorami, ale też polerowane, metaliczne i matowe.

Rower cruiser - ile kosztuje?

Najlepszy, uniwersalny rower cruiser kosztuje ok. 3000-3500 zł, natomiast tani rower cruiser dla niej i dla niego kupisz już za 1500 zł. Jednak wówczas musisz liczyć się z tym, że w tanim rowerze cruiser za 1500 zł części będą gorszej jakości w porównaniu do roweru cruiser droższego o 2000 zł.

Tani rower cruiser - jakie ma wady?

W tanim rowerze cruiser z pewnością będzie brakować przerzutek przednich i tylnych (przypomnijmy, że w klasycznych beach cruiserach nie były obecne, jednak jeśli jesteś przyzwyczajony do zmiany biegów, warto je mieć), dobrych hamulców (zapomnij o skutecznych i wytrzymałych hamulcach tarczowych - szczękowe to maksimum marzeń, ewentualnie - tylny hamulec umieszczony w piaście), lekkiej ramie aluminiowej (klasyczna jest ze stali, ale aluminiowa jest praktyczniejsza)

Opony w rowerze cruiser - co to są opony balonowe?

Opony balonowe w rowerze cruiser - co to jest? Każdy z nas słyszał o oponach dętkowych i bezdętkowych w rowerach, ale opony balonowe? Jeżeli nie masz za wiele do czynienia ani z jednośladami, ani z innymi pojazdami i motoryzacją, znaczenie kryjące się pod oponami balonowymi może być dla Ciebie obce.

Opony balonowe to szerokie, duże opony. Duże opony charakteryzują się lepszą przyczepnością do podłoża i stabilnością, dlatego poprawiają nieco bezpieczeństwo rowerzysty. Duże opony balonowe w dużych kołach są niestety mniej zwrotne od małych kół i mają mniejsze przyspieszenie. Opony balonowe pełnią poniekąd rolę amortyzatora - lepiej amortyzują wstrząsy powstałe podczas jazdy, które mogą uderzać zwłaszcza w nadgarstki, jeżeli podczas jazdy miejskiej dość często napotykasz na nierówności i przeszkody. Opony balonowe mają niskie opory toczenia i nie potrzebują dużego ciśnienia wewnątrz, aby dobrze pełniły swoją rolę. Niektóre badania dowodzą, że opony balonowe - na przykład opony balonowe Schwalbe - zmniejszają nacisk na kręgosłup w odcinku lędźwiowym porównywalnie do oddziaływania na ten odcinek roweru ze standardowymi oponami dętkowymi i amortyzatorem przednim.

Opony balonowe Schwalbe do rowerów cruiser mają raczej delikatny bieżnik, lekko klockowaty (terenowy) na całej powierzchni opony. Jest to kompromis między całkowicie gładkimi oponami dętkowymi a oponami z bieżnikiem klockowym - jak w rowerach MTB. Jakie powinno być ciśnienie w oponach do roweru cruiser? Producenci na oponach podają maksymalne i minimalne ciśnienie w oponach, jednak wybranie właściwego jest bardzo indywidualną sprawą. Już nawet przy niskim ciśnieniu - czyli niskim pułapie z przedziału podanego przez producenta - opony balonowe dobrze amortyzują i nie ma obaw o odczuwanie “kapcia”.

Hamulce w rowerze cruiser - jakie?

W tanich rowerach cruiser, podobnie jak w tanich rowerach miejskich, są montowane na przykład tanie hamulce V-brake. Ich zaletą jest niska cena i łatwość w serwisowaniu, jednak wady to mniejsza skuteczność podczas opadów deszczu, śniegu oraz na śliskich powierzchniach, a także zużywanie obręczy roweru i słabsza w porównaniu do bardziej zaawansowanych hamulców modulacja. W droższych rowerach cruiser montowane są hamulce tarczowe hydrauliczne, które zapewniają lepszą modulację od hamulców V-brake, są skuteczne w nawet trudnych warunkach atmosferycznych i nie zużywają tak obręczy.

Rama rowerowa w rowerze cruiser - aluminiowa czy stalowa?

Wybierz rower cruiser z ramą stalową, jeżeli nie przeszkadza Ci większa waga roweru i związane z tym spowolnienie jazdy, a chcesz zapłacić za rower cruiser mniej i zależy Ci przede wszystkim na jego estetycznym wyglądzie. Kup rower cruiser z ramą aluminiową, jeśli chcesz mieć stosunkowo lekki rower i możesz dopłacić za lżejszą od stalowej ramę aluminiową, która także może być fantazyjnie pomalowana.

Klasyczne rowery cruisery mają stalowe ramy. Chociaż ramy ze stali Cr-Mo, czyli z domieszką chromu, są wykorzystywane w rowerach BMX, w rowerach miejskich czy cruiserach raczej na próżno szukać takiej ramy ze stali. Czym się ona charakteryzuje? Chrom sprawia, że rama stalowa jest bardziej wytrzymała, może więc być cieńsza i lżejsza od ramy wykonanej ze standardowej stali Hi-Ten, która jest mniej wytrzymała, słabiej amortyzuje drgania i jest ciężka.

Jeżeli masz do wyboru tani rower cruiser z ramą ze stali Hi-Ten i rower cruiser z ramą aluminiową, wybierz raczej ten drugi, zwłaszcza jeżeli planujesz trzymać rower w piwnicy albo wnosić go na V piętro w bloku bez windy. Jeżeli chcesz używać cruisera do jazdy do pracy czy na zakupy, tym bardziej nie zwiększaj niepotrzebnie jego wagi.

Używany rower cruiser - czy kupić?

Raczej nie. Zakup używanego roweru cruiser ma więcej minusów niż plusów. Są zwolennicy kupowania używanych rowerów, którzy potrafią upolować perły wśród jednośladów na rynku rowerów z drugiej ręki, ale niestety istnieje większe ryzyko, że trafisz na oszusta próbującego sprzedać Ci bubel - zwłaszcza jeżeli nie znasz się za dobrze na rowerach, a zbywca to wyczuje w trakcie rozmowy.

Używany rower cruiser zwykle nie ma już aktualnej gwarancji, a sprzedawca może koloryzować, opisując jego stan i podając Ci informacje na temat dotychczasowego użytkowania. Po czasie może się okazać, że używany rower cruiser ma wady, a po transakcji osobistej, gotówkowej kontakt ze sprzedającym się urwał. Ponadto przez brak gwarancji wszelkie naprawy spadają na Ciebie. Jeżeli dodasz do niskiej ceny używanego cruisera te wady, okaże się, że to wcale nie jest aż tak opłacalna transakcja.

Rower cruiser za 2000 zł - jaki kupić?

Wybierając rower cruiser za maksymalnie 2000 zł, możesz się zdecydować na rower cruiser znanych firm, takich jak Electra czy Schwinn. W ich kolekcjach cruiserów znajdują się modele już za 1500 zł, ale pamiętaj o ograniczeniach, takich jak niższe jakościowo części w porównaniu do droższych cruiserów. Za około 1800-1900 zł możesz kupić rower cruiser Electra 7D w kolorze czarnego matu - zdecydowanie męski model ze stalową, klasyczną ramą, stalowym widelcem i hamulcami V-Brake. Za około 1800 zł Schwinn proponuje model Fleet z czerwoną ramą aluminiową. Można powiedzieć - do wyboru, do koloru.

No Comments Yet.

Leave a comment