Co to jest rower BMX? Zasady doboru roweru BMX

Rower BMX to rower przeznaczony do jazdy wyczynowej amatorsko i na zawodach kolarskich. Rower BMX ma koła 20- lub 24-calowe, a jego konstrukcja jest uproszczona i wzmocniona tak, aby wytrzymywała potencjalne uszkodzenia mechaniczne podczas wykonywania akrobacji w skateparku czy uprawiania dirt jumpingu - dyscypliny rowerowej polegającej przede wszystkim na skokach i ewolucjach w powietrzu.

Rower BMX jest dla osób, których interesuje artystyczno-ekstremalna odmiana kolarstwa. Co prawda jazda na rowerze MTB po najtrudniejszych szlakach górskich dla rowerzystów w trudnych warunkach dostarcza mnóstwa wrażeń i podnosi adrenalinę, jednak niektórym dopiero nauka akrobacji rowerowych na BMX-ie, takich jak obrót w powietrzu o 360°, przewrót do tyłu w powietrzu, które są potencjalnie niebezpieczne, daje odpowiednią dawkę silnych emocji.

Akrobacje artystyczne i jazdę wyczynową na rowerze BMX możesz uprawiać zarówno amatorsko (chociaż trudnych akrobacji należy się uczyć pod okiem doświadczonej osoby, w odpowiednich warunkach i z zabezpieczeniem!), jak i zawodowo, uczestnicząc w wyścigach na torach ziemnych wypełnionych sztucznymi przeszkodami czy biorąc udział w jednej z kilku kategorii freestylowych i pokazując zaawansowane ewolucje na rampach.

W zależności od tego, do jakich dokładnie akrobacji rowerowych ma służyć rower BMX, występują różnice w jego budowie. To jednak informacje dla zaawansowanych rowerzystów, którzy przygotowują się intensywnie do udziału w wybranych zawodach. Natomiast jak wybrać pierwszy rower BMX do jazdy wyczynowej i nauki pierwszych, najłatwiejszych akrobacji? Jak dopasować rower BMX?

Jak jest zbudowany rower BMX?

Budowa roweru BMX jest znacznie wytrzymalsza, a sama konstrukcja wagowo mniejsza w porównaniu do na przykład roweru MTB. Zagwozdką dla niektórych jest wybór materiału, z jakiego zrobiona jest rama rowerowa BMX-a.

Niektóre rowery BMX mogą mieć ramy stalowe - tak bardzo unikane we wszelkich innych typach rowerów. Ramy stalowe są cięższe od ram aluminiowych i teoretycznie bardziej wytrzymałe, jednak biorąc pod uwagę dzisiejszą technologię, która pracuje nad tym, aby ramy aluminiowe w rowerach były jednocześnie lekkie, jak i sztywne, mocne, nie należy się obawiać zakupu roweru BMX z ramą aluminiową.

Rower BMX ze standardową ramą stalową byłby zwyczajnie za ciężki do wykonywania zaawansowanych powietrznych akrobacji - nie daj sobie wmówić, że tylko rama stalowa w rowerze BMX zapewni Ci bezpieczeństwo. Czy zatem stalowa rama w rowerze BMX jest nieodpowiednia? Wcale nie! Wyjątkiem jest rama ze stali z dodatkiem chromu, który zwiększa jej wytrzymałość (nosi nazwę stali Cr-Mo). Rama ze stali Cr-Mo jest więc lżejsza od ramy ze zwykłej stali - jest cieńsza od ramy ze standardowego stopu stali węglowej Hi-Ten. Ponadto rama stalowa lepiej pochłania drgania w porównaniu do ramy aluminiowej.

Jednym z wyznaczników roweru BMX są koła - 20-calowe bądź 24-calowe, a także brak przerzutek. Opony rowerów BMX różnią się bieżnikiem w zależności od stylu jazdy, do którego rower ma być przeznaczony. Od sztuczek, jakie chciałbyś wykonywać na rowerze BMX, zależne są też hamulce. Jeżeli chcesz nauczyć się trików na asfalcie, takich jak jazda do tyłu podczas stania na pedałach roweru, czyli poświęcić czas dyscyplinie nazywającej flatland, Twój rower BMX nie musi mieć hamulców, a potrzebne mu będą węższe opony i szorstkie, grube pegi, czyli elementy mocowane do osi piasty tylnej lub przedniej, na których też można opierać stopy.

W porównaniu do rowerów miejskich czy szosówek rowery BMX wydają się przysadziste, krępe i ciężkie na pierwszy rzut oka, jednak uniwersalny rower BMX może ważyć ok. 13-14 kg, co jest dość standardową wagą roweru - oczywiście prócz ultralekkich szosówek. Niemniej jednak po przesiadce z klasycznego roweru holenderskiego, MTB czy trekkingowego na rower BMX na pewno poczujesz różnicę.

Rower BMX - ile kosztuje?

Nowy, uniwersalny rower BMX do nauki jazdy wyczynowej powinien kosztować minimum 1800-2000 zł. Dobre rowery BMX z tej półki cenowej są dostępne w niższych cenach na wyprzedażach, dlatego zawsze warto zwrócić uwagę na pierwotną cenę podaną przez producenta. Pomoże Ci ona określić, z jakiej półki pochodzi rower i czy na pewno nie jest rodzaju taniego roweru BMX z supermarketu. Za dobrej jakości rower BMX trzeba zapłacić wcale nie mało, aby mieć pewność, że nadaje się on do jazdy wyczynowej i jest solidnie zbudowany, z wytrzymałych części. Pamiętaj, że chodzi także o Twoje bezpieczeństwo - zdrowie i życie.

Rower BMX z marketu - czy kupić?

Rower BMX z marketu może kosztować od nawet 300 do zaledwie 900 zł - czyli tyle, ile kosztują rowery dziecięce BMX w renomowanych sklepach. Do stworzenia dziecięcego roweru BMX zużywa się oczywiście mniej materiału niż do produkcji roweru BMX dla osoby dorosłej, tak więc będzie on oczywiście tańszy. Co jednak myśleć o “dorosłym” rowerze BMX w cenie roweru dziecięcego i zupełnie nieznanego producenta?

Nie kupuj taniego roweru BMX z marketu, jeżeli dbasz o swoje bezpieczeństwo, nie lubisz wyrzucać pieniędzy w błoto i nie chcesz się zniechęcić do kolarstwa wyczynowego przez tani rower o konstrukcji wytrzymałej tylko w opisie.

Rower BMX z marketu jest tani, bo dzięki oszczędnościom na częściach - co przekłada się na ich jakość - ani ostateczny koszt roweru nie jest duży, ani marża dla sklepu wysoka. Jeżeli nie stać Cię teraz na rower BMX za 2000 zł, lepiej poczekaj, aż zaoszczędzisz pieniądze na naprawdę dobry rower BMX.

Rower BMX a rama rowerowa - jaka?

Rama rowerowa w rowerze BMX powinna być aluminiowa i wytrzymała. Sprawdź, jaką technologię produkcji ramy rowerowej zastosował jej producent. Możesz się też skusić na ramę stalową Cr-Mo w rowerze BMX, jeżeli totalna waga roweru nie odbiega znacząco od wagi takiego jednośladu z ramą aluminiową.

Rozmiar ramy rowerowej w rowerze BMX wybierasz tak samo, jak w przypadku innych rowerów. W tabeli danego producenta należy sprawdzić przyporządkowane rozmiarom ramy BMX-a długości nogi rowerzysty. Zmierz swoją nogę od poziomu krocza do śródstopia i znajdź wynik w tabeli. Niestety nie wszyscy producenci podają takie informacje.

Bywa, że w tabeli do rozmiaru ramy BMX-a jest przyporządkowany tylko średni wzrost rowerzysty, dlatego przed zakupem najlepiej przymierzyć rower w salonie kolarskim.
Rozmiar ramy w BMX-ie jest bardzo ważny, ponieważ za duża rama rowerowa będzie utrudniała wyrywanie roweru do góry podczas nauki akrobacji, a za krótka rama powoduje uderzanie kolan o kierownicę, garbienie się rowerzysty, wskutek czego może on zacząć odczuwać bóle pleców i przeciążonych nadgarstków. Źle dobrana rama w rowerze BMX powoduje, że podczas prób nauki akrobacji pojawiają się nerwowe szarpnięcia, a nie kontrolowane przez rowerzystę zrywy.

Koła w rowerze BMX - jakie wybrać?

Koła w rowerach BMX dla osób dorosłych mają dwa wymiary: 20 cali oraz 24 cali. Wybór rozmiaru koła w rowerze BMX jest zależny między innymi od rozmiaru ramy rowerowej. Jest przyjęte, że koła 20-calowe są odpowiednie dla osób mierzących więcej niż 140 cm, czyli nawet dla dzieci. Im wyższa osoba, tym większe koło będzie do niej pasować. Bywa, że nawet małe koła 20-calowe pasują do wyższej osoby, jeżeli rama roweru BMX jest wystarczająco długa i zapewnia dużo miejsca na nogi - jednak na takiej konstrukcji trudniej jest nauczyć się akrobacji. Zostawmy więc ją zaawansowanym.

Kierownica w rowerze BMX - jaka powinna być?

Kierownica w rowerze BMX powinna być wysoka i szeroka. Te dwie cechy zapewniają lepszą stabilność początkującemu rowerzyście wyczynowemu. Obniżona kierownica w BMX-ie sprawdzi się u osób zaawansowanych, przyzwyczajonych do bardzo pochylonej pozycji podczas akrobacji - nowicjuszom przyda się bardziej nauka w bardziej wyprostowanej, wygodnej pozycji.

Szerokość kierownicy w rowerze BMX powinna być dobrana do szerokości ramion rowerzysty. Nie może być ani za wąska, ani za szeroka. Kierownica typu baranek ułatwi wygodne chwytanie w zależności od akrobacji, jakiej chcesz się uczyć. Kierownica w rowerze BMX jest wykonana z wysokiej jakości aluminium lub stali Cr-Mo - jest poddawana dużym obciążeniom, także musi być wytrzymała i amortyzować część wstrząsów, aby chronić nadgarstki.

Łożyska w rowerze BMX - jakie?

Drogie rowery BMX mają często łożyska maszynowe. W porównaniu do klasycznych łożysk kulkowych w tanich rowerach BMX są bardziej wytrzymałe, ale też droższe i trudniejsze w ewentualnej naprawie - powinny jednak wytrzymać o wiele dłużej od łożysk kulkowych, jeżeli mówimy o zaawansowanych trikach na rowerze BMX. Do nauki akrobacji wystarczy rower BMX z łożyskami kulkowymi - są tańsze od maszynowych, więc ostateczna cena BMX-a nie będzie drastycznie wysoka.

Pedały w rowerze BMX - jakie?

Pedały do roweru BMX są tworzone często z kompozycji nylonu oraz włókna szklanego, co ma im zapewnić wytrzymałość. Pedały w rowerze BMX są pokryte ponadto chropowatą powłoką, poprawiającą przyczepność butów do pedałów podczas wykonywania ewolucji i trików na rowerze BMX.

Najlepsze pedały do roweru BMX - jakie?

Najlepsze pedały do roweru BMX mają wymienne korpusy, które można kupić za kilkadziesiąt złotych. Wymienia się je w łatwy sposób za pomocą klucza imbusowego. Warto, aby pedały do roweru BMX miały twardą, wytrzymałą oś z solidnej stali Cr-Mo (tej z dodatkiem chromu) oraz konstrukcję bezłożyskową. Upewnij się, że gwarancja na pedały w rowerze BMX uwzględnia uszkodzenia i złamania stalowej osi.

Tanie pedały do roweru BMX - czy warto?

Tanie pedały do roweru BMX będą miały konstrukcję łożyskową, złożoną np. z łożyska maszynowego i ślizgowego, mogą nie mieć chropowatej powierzchni, przez co przyczepność butów będzie gorsza. Na takich pedałach zaoszczędzisz ok. 100-150 zł, a to może mieć duże znaczenie dla komfortu Twojej nauki jazdy na rowerze BMX, warto więc przemyśleć zainwestowanie od razu w lepsze pedały.

BMX z hamulcami czy bez?

Początkujący w jeździe na rowerze BMX powinni zainwestować w łatwe w demontażu tanie hamulce szczękowe lub chociażby spowalniacze, aby uczyć się kontroli nad rowerem. Pierwsza jazda na rowerze BMX lub tricki bez hamulców mogą być niebezpieczne, jeżeli jeszcze nie masz opanowanej techniki hamowania jednośladu bez hamulców.

1 Response

  1. Johny Jackson
    Thanks very interesting blog!

Leave a comment