Typy wentyli rowerowych

Typy wentyli rowerowych

Jeżeli chodzi o wentyle rowerowe, to okazuje się, że można to zaliczyć do bardziej złożonych tematów. Nie mając żadnego pojęcia o tym temacie może dość do sytuacji, w której nie napompujesz dętki po wcześniejszym przebiciu. Dlatego warto postawić sobie pytanie i na nie odpowiedzieć, mianowicie Co warto wiedzieć o wentylach? Jakie są typy wentyli rowerowych? Może zacznijmy od podstaw. Wentyl rowerowy wchodzi w skład dętki albo systemu bezdętkowego. Cecha wspólna obu tych przypadków jest wtłaczanie przez niego powietrza. Dzięki temu nie wydostanie się z zewnątrz. Zanim wyruszymy w, podróż sprawdźmy, czy nasza pompka będzie pasować do określonego zaworu. Aktualnie sprzedawane są pompki pasujące do wszystkich wentyli, lecz nie oznacza to, iż nie należy się upewnić.

Typy wentyli rowerowych

Wentyl Schrader

Inaczej nazywany wentylem samochodowym. Jak druga nazwa wskazuje znacznie częściej spotykany w samochodach. Faktem jest, iż pierwsze modele takich wentyli powstały w Stanach Zjednoczonych a dokładnie w 1893 roku. Wentylator AV(następna nazwa odwołująca się do wentyla Schrader) składa się z metalowej rurki gwintowanej z zewnątrz i wewnątrz. Jej średnica wynosi 8 mm ma, to kolosalne znaczenie pod kątem rowerzysty. Część obręczy ma otwory mniejsze, przystosowane do wentyli sportowych. W takiej sytuacji istnieje możliwości zwiększenia otworu przy pomocy wiertła bądź zmienić dętkę na właściwą. Jednakże warto podkreślić, że gdy podejmiemy się rozwiercenia w późniejszym czasie, może wystąpić problem związany z przejściem na system bezdętkowy.

Wentyl Presta

Wentyl Presta ma podobnie starą historię jak samochodowy. Niestety dokładna data debiutu nie jest znana, wiadomo jedynie, że były to lata dwudzieste XX wieku. Inne nazwy opisujące ten wentyl to Wentyl rowerowy FV/SV. Jej średnica jest mniejsza niż w przypadku przykładu powyżej i wynosi ona 6 mm. Zbudowana jest z gwintowej rurki umiejscowionej trwale w dętce. Właśnie w niej znajdziemy  rdzeń z gwintowanym tłoczkiem. Jego kluczowym atutem jest duża szczelność. Dodatkowo wymagana jest obręczy o mniejszej średnicy, co wpływa pozytywnie na jej wytrzymałość. 

Wentyl Dunlop

Jest to dość popularne rozwiązanie, ale stosowane jedynie w rowerach starszego typu. Jego budowa jest tak prosta, że nie jesteśmy w stanie opracować łatwiejszej. Oczywiście zawiera element należący bardziej do nowych wentyli, czyli rurkę. W środku znajdziemy sworzeń z metalową kulką. Największą zaletą jest wcześniej wspomniana łatwa budowa. Nie ma tam rzeczy, która mogłaby się zepsuć. jedyny kłopot jest z użytkowaniem.