Ze względu na fakt, że rowery crossowe jako rowery sportowe są uniwersalne, czyli nadają się zarówno do jazdy miejskiej po utwardzonych nawierzchniach, jak i jazdy rekreacyjnej (turystycznej) po drogach wiejskich, leśnych ścieżkach i stosunkowo łatwych szlakach rowerowych dla turystów, cieszą się dużą popularnością, a zwłaszcza tanie modele. Jaki tani rower crossowy kupić i czym kierować się podczas wyboru taniego roweru crossowego?
Jedne z najpopularniejszych rowerów crossowych to rowery Kross, dostępne w różnych przedziałach cenowych. Cena roweru crossowego Kross sięga od około 1200 zł do 5000 zł. Rower crossowy do 1000 zł to na przykład rower crossowy Romet albo rower crossowy Indiana X-Cross. W tanich rowerach crossowych nie możesz się spodziewać najwyższej jakości części. Bezsensowne jest również przyrównywanie ich do nawet 3-krotnie droższych rowerów, które mają o wiele wyższą jakość.
Jeżeli chcesz kupić tani rower crossowy do 1000 zł, warto sprawdzić jeszcze modele do maksymalnie 500 zł droższe, o ile przez pewien okres jesteś w stanie tyle zaoszczędzić i zainwestować w nieco lepszy jednoślad. Dlaczego warto zainteresować się modelami z wyższej półki? Być może trafisz na dużą promocję albo wyprzedaż rowerów crossowych z zeszłorocznej serii. Jeżeli nie jesteś rowerowym fanatykiem, taki rower będzie dla Ciebie zupełnie wystarczający. Warto też wiedzieć, jakich tanich rowerów crossowych nie kupować.
Używany rower crossowy - czy kupić?
Nie kupuj używanego roweru crossowego, jeżeli nie masz stuprocentowej pewności co do jakości jego części, czasu użytkowania przez sprzedawcę i jego pochodzenia - czy nie jest np. skradziony lub sprowadzony z zagranicy, co mogłoby rodzić problemy z wymianą części. Ponadto używany rower crossowy nie ma gwarancji - używane rowery crossowe sprzedawane z gwarancją są jak białe kruki - bardzo szybko znikają z portali ogłoszeniowych i aukcyjnych.
Nie ryzykuj zakupu używanego roweru crossowego, jeśli masz podejrzenia, że sprzedawca solidnie podkoloryzował opis ogłoszenia, okłamuje Cię co do jakości (a nawet nazwy!) części rowerowych lub twierdzi, że rower prawie w ogóle nie był używany. Nie ryzykuj także zakupu używanego roweru crossowego online bez uprzedniego zobaczenia go na żywo. Na zdjęciach jednoślad może wyglądać idealnie, ale wystarczą odpowiednie ujęcia, brak zbliżeń lub retusz, aby ukryć wady.
Tani rower crossowy z marketu - czy kupić?
Nie polecamy zakupu taniego roweru crossowego z marketu za kilkaset złotych. O ile tani rower crossowy Romet dostaniesz już za ok. 900 zł, o tyle tani rower z marketu może kosztować nawet 3 razy mniej. Odpowiedz sobie zatem na pytanie: jakiej jakości są jego części? Producent roweru do sprzedaży w markecie nie może użyć dobrej jakości części, bo wówczas musiałby dokładać do sprzedaży sprzętu. Omijaj takie rowery crossowe za 200-300 zł szerokim łukiem, zwłaszcza jeżeli zamierzasz jeździć na jednośladzie po nierównych drogach za miastem. Lepiej nie ryzykować nagłego odczepienia się kierownicy od roweru, awarii słabych hamulców czy tanich, plastikowych pedałów w trasie, kiedy jesteś daleko od domu i zdany tylko na rower - i własne nogi.
Tani rower crossowy za 1000 zł - jaki kupić?
Około 1000 zł to minimum, jakie warto wydać na tani rower crossowy. Za około 1200 zł jest dostępny tani rower crossowy Kross Evado 1.0 - to najtańszy model na stronie producenta, który oferuje także czterokrotnie droższe modele rowerów turystycznych. Rower crossowy Evado 1.0 jest przeznaczony dla amatorów lekkich i przyjemnych wycieczek po utwardzonych, jak i nieutwardzonych drogach.
Rower crossowy Evado 1.0 ma amortyzowany wspornik siodła oraz przedni amortyzator ze skokiem <80 mm dla tłumienia drgań uderzających przede wszystkim w nadgarstki, aluminiową ramę rowerową, przerzutkę przednią Shimano Tourney (najniższą i najtańszą w klasie przerzutek Shimano) oraz przerzutkę tylną Shimano Altus (nieco lepszą od Tourney, ale wciąż z dolnej półki). Za kwotę 1200 zł dostajemy też 21 biegów oraz podstawowe, tanie hamulce V-brake, których jakość - niestety - jest gorsza od popularnych hamulców tarczowych, dostępnych w droższych modelach rowerów crossowych.
Tani rower crossowy do 2000 zł - jaki kupić?
Tani rower crossowy do 2000 zł to rower Kross Evado 2.0 do jazdy turystycznej. W kategorii rowerów turystycznych Kross z tym modelem jesteśmy już na średniej półce cenowej - najdroższy rower turystyczny Kross kosztuje 5 tysięcy złotych. W tym rowerze crossowym producent zwiększył liczbę biegów do 27 i zaproponował użytkownikowi amortyzator z blokadą, czyli dostosowany do jazdy po różnych nawierzchniach. Co zmienia blokada w amortyzatorze? Na utwardzonej, stosunkowo gładkiej drodze można zablokować jego działanie, dzięki czemu nie traci się niepotrzebnie energii, która może zostać spożytkowana na osiągnięcie większej prędkości.
Ten model ma stosunkowo niską wagę - ok. 13 kg. Jeżeli weźmiemy pod uwagę lekkość rowerów szosowych czy też porównywalną lub mniejszą wagę rowerów trekkingowych, które są obciążone balastem w sakwach przednich i tylnych, to całkiem przyzwoity wynik jak na rower crossowy do uniwersalnej jazdy turystycznej. Na rowerach crossowych Kross można zamontować opcjonalny bagażnik - zwłaszcza jeżeli chcielibyśmy przypiąć do niego lekkie sakwy - oraz błotniki.
Bieżnik semi-slick w oponach a rower crossowy
Komfortowa jazda na rowerze crossowym Kross Evado 1.0 jest możliwa dzięki oponom z bieżnikiem semi-slick. Bieżnik semi-slick jest kompromisem między całkowicie agresywnym (inaczej: drapieżnym, terenowym, klockowym) bieżnikiem opon rowerów górskich a gładkim bieżnikiem rowerów szosowych.
Bieżnik semi-slick w tanim rowerze crossowym jest na środku gładki, natomiast z boku jego powierzchnia jest już klockowata. Taka budowa bieżnika umożliwia zarówno sprawne poruszanie się po gładkiej nawierzchni bez dużego oporu toczenia, jak i wygodne pokonywanie przeszkód w lesie, na szlakach, podczas zjazdów i podjazdów na wyboistym terenie.
Tani rower crossowy do 1500 zł - jaki kupić?
Tani rower crossowy do 1500 zł to nieco droższy model firmy Kross - rower crossowy Evado 3.0. Czym różni się od modelu Evado 1.0? Przede wszystkim hamulcami - ten model posiada hamulce tarczowe, które są skuteczniejsze w trudnych warunkach atmosferycznych (podczas silnych opadów, na śliskich drogach), a także mają łatwiejszą dla użytkownika modulację. Ponadto z czasem nie zużywają obręczy roweru jak tanie hamulce V-brake.
W obu modelach rowerów crossowych Kross do 1500 zł mamy duże koła 28 cali, które mają mały opór toczenia i pozwalają rowerzyście rozwijać spore prędkości na nieutwardzonych czy asfaltowych drogach. W rowerze crossowym mamy wyższej klasy przerzutki niż w rowerze Evado 1.0 - Shimano Acera oraz 24 biegi.
Tani rower crossowy - damski czy męski?
Czym różni się rower crossowy damski od męskiego? Damski rower crossowy może mieć obniżoną górną rurę ramy rowerowej lub całkowicie jej nie mieć - jednak to pierwsze rozwiązanie, w celu ułatwienia zsiadania z roweru i wsiadania na rower, jest częściej spotykane w damskich modelach. Kolejna różnica to szerokość siodełka ze względu na często szerszy rozstaw kości kulszowych u kobiet, a także odległość siodełka od kierownicy - przeciętnie kobiety mają krótszy tułów od mężczyzn. W rowerze crossowym dla pań węższa może być kierownica ze względu na węższe ramiona kobiece - poza tym części nie różnią się niczym od roweru crossowego dla mężczyzn.
Ja mam rower z media expert, dokładnie indiana x-pulser 1.6 i używam go tak do dojazdów w mieście i sprawdza się na prawdę bez zarzuceń.
Indiana? Skąd oni są?