Na rynku nie brak tanich rowerów szosowych, które kosztują mniej niż 2000 zł. Jednak czy budżetowe modele rowerów szosowych za 1500 zł mają sens? W przeciwieństwie do tanich rowerów do jazdy miejskiej rowery szosowe muszą mieć określoną konstrukcję, aby nadawały się do szybkiej jazdy po utwardzonej powierzchni. Niestety nie wszystkie tanie rowery szosowe spełniają listę wymagań, a nie wszyscy rowerzyści są świadomi ewentualnych wad wynikających z zastosowania tanich części.
Rowery szosowe to rowery sportowe i kupują je raczej średniozaawansowani w jeździe na jednośladzie, którzy chcą się ścigać w maratonach i mniejszych zawodach. Jednak początkujący na rowerze szosowym też muszą jakoś zacząć kolarską karierę - i lepiej zrobić to dobrze. Na dobry początek warto unikać między innymi takich okazji jak tanie szosówki w marketach, które kosztują nawet mniej niż 1000 zł czy absurdalnie mało - bo ok. 500 zł.
W wyobraźni porównaj sobie dobry rower szosowy za 2000 zł i tani rower szosowy za 800 zł - czy mogą być zrobione z tak samo dobrych części? Jeżeli przymierzasz się do jazdy sportowej na rowerze szosowym, chcesz się jej uczyć na dobrym sprzęcie, czy na szosówce z krótkim okresem gwarancji i niskiej jakości elementami, które nie pozwolą Ci na rozwinięcie maksymalnej prędkości, jaką mógłbyś osiągnąć? W poszukiwaniu opinii na temat tanich rowerów szosowych nie brak zawiedzionych internautów, którym podczas jazdy na rowerze z marketu odpadła kierownica, zawiodły hamulce lub okazało się, że koła w rowerze są krzywe… Niestety podobne niespodzianki mogą Cię spotkać w przypadku zakupu taniego roweru szosowego z drugiej ręki.
Tani rower szosowy używany - czy kupić?
Nie kupuj taniego roweru szosowego używanego, jeżeli nie jesteś ekspertem rowerowym i nie potrafisz ocenić realnego stanu części szosówki z drugiej ręki. Nie wszyscy sprzedawcy używanych rowerów szosowych na aukcjach internetowych są nieuczciwi, ale możesz trafić na osobę, która w opisie deklaruje o wiele lepszy stan roweru szosowego niż w rzeczywistości. Amatorowi na pierwszy rzut oka trudno ocenić nieprawidłowości. Ba - trudno nawet ocenić, czy w danym rowerze szosowym używanym na pewno znajdują się opisane w ogłoszeniu części.
Ponadto kupując używany rower szosowy, nie masz co liczyć na gwarancję. Używane rowery szosowe z aktualną gwarancją i dowodem zakupu są prawie jak białe kruki, a jeśli się pojawiają, w try miga znikają. Lepiej wstrzymać się z zakupem używanej szosówki i zainwestować w nowy rower szosowy z gwarancją. Teoretycznie - na używanym rowerze zaoszczędzisz, ale jeżeli szybko będzie potrzebna naprawa części, sumarycznie wydasz tyle, ile na rower prosto od producenta.
Tani rower szosowy - jak wybrać ramę rowerową?
- Zmierz długość swojej nogi od poziomu krocza do śródstopia - oczywiście na boso.
- Znajdź tabelę rozmiarową ram rowerowych interesującego Cię producenta szosówek.
- Znajdź wymiar odpowiadający długości Twojej nogi i przyporządkowany mu rozmiar ramy rowerowej.
- Jeżeli nie jesteś pewny, który rozmiar ramy rowerowej jest idealny dla Ciebie, koniecznie przymierz rower w sklepie kolarskim, aby oszczędzić czas na zwrotach.
Tani rower szosowy powinien mieć aluminiową ramę rowerową, która jest dobrana idealnie do rowerzysty. Jeżeli myślisz, że rozmiar ramy rowerowej dobiera się do wzrostu, jesteś w błędzie. Otóż najlepiej dopasować ramę rowerową w szosówce do długości swojej nogi, mierzonej od krocza do śródstopia. Dlaczego tak jest? Po pierwsze - dwie osoby o tym samym wzroście mogą różnić się budową anatomiczną. W związku z tym jedna osoba może mieć dłuższe nogi od drugiej osoby, więc jazda na takiej samej szosówce będzie u nich wyglądała inaczej.
Jeżeli rama w rowerze szosowym będzie za mała, nieuniknione jest na przykład dotykanie kolanami kierownicy przy bardzo szybkim pedałowaniu czy zaczepianie stopami o bok roweru. Z tego powodu szukaj tabeli z rozmiarami ram rowerowych, które podają zarówno wzrost, jak i długość nogi rowerzysty oraz dopasowują do tych wymiarów wielkość ramy rowerowej - jest to po prostu długość rury podsiodłowej.
Dlaczego tani rower szosowy powinien mieć aluminiową ramę? Otóż ramy stalowe w rowerach ważą znacznie więcej niż ramy aluminiowe, a szosówka powinna być jak najlżejsza. Przyjęło się, że dobry rower szosowy nie przekracza wagi 10 kg. Teoretycznie stalowa rama rowerowa lepiej tłumi drgania niż aluminiowa, ale w praktyce większa waga roweru utrudnia szybką jazdę na szosówce.
Tani rower szosowy - jak wybrać?
Aby wybrać dobry i tani rower szosowy, trzeba zwrócić przede wszystkim uwagę na jego wagę, koła oraz opony, napęd i hamulce.
- Tani rower szosowy powinien być lekki - nie powinien ważyć więcej niż około 10 kg. Aby doścignąć ideału, producenci szosówek produkują np. coraz lżejsze ramy rowerowe, które dorównują sztywnością i wytrzymałością cięższym modelom.
- Koła w rowerze szosowym mają 28 cali, natomiast opony powinny być wąskie i gładkie, aby umożliwiać rozwijanie znacznych prędkości na utwardzonej drodze, czyli mieć jak najmniejszy opór toczenia. Koła w tanich rowerach szosowych mogą mieć znaczne ograniczenie wagi rowerzysty - warto zwrócić na to uwagę. Czasami sprawdza się reguła mówiąca “Im droższy rower szosowy, tym lżejsze koła”.
- W tanim rowerze szosowym prawdopodobnie spotkasz napęd 10-rzędowy, którego tarcze mogą mieć odpowiednio 53 zęby w dużej i 39 zębów w małej. To klasyczne, standardowe rozwiązanie w rowerach szosowych. Droższe rowery szosowe mogą mieć nawet dwa razy więcej przełożeń.
- Jeżeli zobaczysz w tanim rowerze szosowym hamulce V-brake - wystrzegaj się kupna tego modelu. Nie są to hamulce dostosowane do szosówek. W rowerach szosowych najpopularniejsze hamulce to Dual Pivot z bardzo dobrą modulacją hamowania i lekką wagą. Na blogach i forach rowerowych możesz natomiast poczytać o sporze, jaki toczy się wokół stosowania hamulców tarczowych w rowerach szosowych.
Tani rower szosowy a opony - jakie wybrać?
Wspomniane już opony w rowerze szosowym mogą być albo zwijane, albo drutowe (standardowe). Opony zwijane są lżejsze, a także bardziej odporne na przebicia dzięki wykorzystaniu różnych rodzajów gum. Taką oponę bez problemów można zabrać ze sobą jako zapasową. Niestety w tanich rowerach szosowych dostępne są raczej tylko klasyczne opony drutowe, które są znacznie tańsze od zwijanych.
Jaki bieżnik powinny mieć opony w rowerze szosowym? Opony z bieżnikiem w rowerze szosowym generują zbędne opory toczenia w czasie jazdy, dlatego w drogich modelach dla zaawansowanych kolarzy opony są gładkie. Delikatny bieżnik przyda się początkującym na rowerze szosowym, kiedy trzeba będzie pokonywać nierówne drogi lub zmagać się z deszczowymi warunkami, czyniącymi podłoże śliskim. Im węższe opony, tym lepsze osiąganie prędkości, ale też mniejsza przyczepność.
Tani rower szosowy - ile kosztuje?
Tani rower szosowy bardzo dobrej jakości kupisz za około 2000 zł. Najlepiej, jeżeli będzie to przeceniony model z wyższej półki, pochodzący na przykład z ubiegłorocznych propozycji producenta rowerów szosowych. Jeżeli jesteś dopiero początkującym na rowerze szosowym, naprawdę nie jest Ci potrzebny rower za kilka tysięcy. Dopiero w trakcie pierwszych jazd na szosówce zorientujesz się, jakie elementy Ci odpowiadają, a jakie byś wymienił. Z czasem nie musisz nawet kupować nowego roweru - wystarczy tuningować obecny. Za 2000 zł dostaniesz już rower szosowy Romet albo B’Twin - popularnych producentów rowerów.