Chyba każdy złapał kiedyś gumę podczas jazdy na rowerze. Na całe szczęście problem ten zaczyna powoli odchodzić do lamusa i nie przejmować się dętkami rowerowymi. Coraz częściej rowery, nawet te ze średniej półki cenowej wyposażane są fabrycznie w systemy bezdętkowe. A oferowanych rozwiązań do konwersji kół rowerowych na systemy bezdętkowe też nie brakuje. Jak pompować koła bezdętkowe?
Z czym mamy do czynienia, czyli o co całe zamieszanie?
Najbardziej popularne systemy pozwalające na wyposażenie roweru w koła bezdętkowe.
Stan's No Tubes
Pierwszy pełnoprawny system do konwersji kół rowerowych na system bezdętkowy. Opiera się na taśmie uszczelniającej obręcz oraz płynnym mleczku lateksowym. Z założenia miał być systemem uniwersalnym.
Tubeless Ready
System podobny do poprzedniego. Zasadnicza różnica polega na zastosowaniu fabrycznych komponentów mających obsłużyć koła bezdętkowe. W tym rozwiązaniu również stosuje się mleczko lateksowe.
Ghetto Tubeless
Na chwilę obecną chyba najlepsze rozwiązanie bez dętki. Dętka co prawda jest, ale o dwa rozmiary mniejsza, rozcięta wzdłuż i naciągnięta na ranty obręczy koła. Sposób domowy, sprawdza się przy każdym rodzaju obręczy i opony rowerowej. Daje bardzo dobre uszczelnienie.
Jak pompować koła bezdętkowe?
Każde z przedstawionych rozwiązań wymaga szybkiego napełnienia koła sprężonym powietrzem. Oto krótki instruktaż o tym, jak pompować koła bezdętkowe.
Jak pompować koła bezdętkowe - Na początek potrzebujemy:
- uszczelniacz, czyli popularne mleczko kauczukowe,
- taśma uszczelniająca o szerokości dostosowanej do szerokości naszej obręczy,
- zaworek rowerowy,
- niezbędne narzędzia: kompresor, łyżki do opon, kompresor, aplikator do mleczka, klucz do zaworków, ostry nóż, benzyna ekstrakcyjna, ręcznik papierowy.
Przystępujemy do montażu systemu bezdętkowego
Na początek przecieramy obręcz ręcznikiem papierowym nasączonym w benzynie ekstrakcyjnej. Następnie na obręcz naklejamy taśmę uszczelniającą. Stosujemy kilkunastocentymetrową zakładkę. Nacinamy taśmę w okolicy otworu w obręczy i wprowadzamy zawór pneumatyczny. Zakładamy oponę i na razie na sucho, pompujemy ją do ciśnienia około 3 atmosfer. Najlepiej zrobić to wykręcając wcześniej wentyl z zaworka, aby powietrze miało swobodny przepływ. Kiedy opona dobrze się ułoży na obręczy, spuszczamy powietrze. Nadchodzi kulminacyjny moment całego zabiegu. Za pomocą aplikatora podłączonego do zaworu nalewamy mleczko. Jego ilość zależy od rozmiaru koła i szerokości opony. Na koniec usuwamy aplikator, wkręcamy wentyl do zaworu i pompujemy koło do ciśnienia około 2 atmosfer. Jest to ciśnienie wystarczające do jazdy na kołach bezdętkowych. Na koniec zakładamy koło i cieszymy się jazdą.
Jak pompować koła bezdętkowe - Zalety systemu bezdętkowego
Koła bezdętkowe pozwalają na utrzymanie niższego ciśnienia w oponach i poprawę trakcji roweru. Dzięki mleczku większość drobnych przebić pozostaje niezauważona przez rowerzystę i manifestuje się wyłącznie jako kropelka mleczka na powierzchni opony rowerowej. Ale głównym powodem jest możliwość obniżenia wagi roweru. Czasami nawet o 0,5 kg. Jest więc o co walczyć.