Rower szosowy jest to sportowy rower przeznaczony do jazdy na utwardzonej drodze i używany przez zawodników kolarstwa szosowego, czyli wyścigów po drogach publicznych na rowerach, które spełniają normy UCI (Międzynarodowej Unii Kolarskiej). Z powodu przeznaczenia - czyli przede wszystkim rozwijania dużych prędkości na utwardzonych drogach - rower szosowy musi mieć określoną konstrukcję, nazywaną aerodynamiczną oraz niską wagę. Jak dobrać rower szosowy, aby spełniał wymagania?
Rower szosowy rowerowi szosowemu nierówny. W tanią szosówkę na początek przygody z kolarstwem wyścigowym kupią amatorzy i początkujący, aby przekonać się, czy kolarstwo szosowe rzeczywiście jest sportem dla nich, natomiast doświadczeni rowerzyści nie będą wahali się nad kupnem roweru szosowego za co najmniej kilka tysięcy złotych i pewnie pokuszą się jeszcze o jego ulepszanie, aby wycisnąć z treningów jak najwięcej.
Jak dobrze dobrać rower szosowy jako osoba początkująca z kolarstwem? Na co zwrócić uwagę, aby kupić dobry i tani rower szosowy? Podstawowa kwestia przy zakupie pierwszego roweru szosowego to rozmiar roweru, czyli ramy rowerowej - chodzi o długość rury podsiodłowej w jednośladzie. Jak ją dopasować? Do swojego wzrostu? Otóż możesz się mylić!
Jak dobrać pierwszy rower szosowy - rozmiar ramy rowerowej
Aby dopasować rozmiar ramy rowerowej w rowerze szosowym, należy:
- zmierzyć po wewnętrznej stronie długość swojej nogi od wysokości kroku do śródstopia,
- pomnożyć otrzymaną długość razy 0,67,
- podzielić otrzymany wynik przez 2,54, jeżeli chcemy uzyskać wynik w calach,
- odnaleźć tabelę producenta i sprawdzić, jakie rowery szosowe są dostępne w otrzymanym rozmiarze.
Jeżeli Twój wynik znajduje się na pograniczu, zamiast zamawiać rower szosowy w ciemno, warto udać się do sklepu rowerowego, aby dokonać przymiarki. Jeżeli rower szosowy będzie do Ciebie pasował, możesz nawet powiedzieć, że w porównywarce cen online widziałeś go taniej - może uda Ci się otrzymać rabat? Jeżeli nic nie wskórasz, nic nie tracisz.
Prawdopodobnie można zakończyć wyżej wymienione czynności już na punkcie pierwszym, jeżeli wybrany producent rowerów szosowych udostępnia tabele z przyporządkowanymi rozmiarami ram rowerowych do długości nóg. Wtedy wystarczy jeden rzut oka, aby się dowiedzieć, jaki rozmiar ramy rowerowej szosówki wybrać.
Dlaczego mierzymy się w ten sposób, aby dopasować rozmiar ramy roweru szosowego? Otóż sprawa jest prosta - dwie osoby o identycznym wzroście, na przykład kobieta i mężczyzna, mogą mieć różne długości nóg. W tym przypadku to kobieta może mieć dłuższe nogi od mężczyzny, więc może dla niej byłby odpowiedni rower szosowy z ramą 21”, a dla mężczyzny właściwszy byłby rozmiar ramy 20”. Wszystko zależy od budowy anatomicznej - dlatego określenie rozmiaru ramy rowerowej tylko na podstawie wzrostu może wywieźć osobę kupującą rower szosowy na manowce.
Jaką ramę w rowerze szosowym wybrać?
Rama w rowerze szosowym powinna być przynajmniej aluminiowa - absolutnie nie stalowa! Rama aluminiowa w szosówce jest jednocześnie sztywna, wytrzymała oraz lekka. Jest najczęściej spotykana w tanich rowerach szosowych.
Z kolei wybierając droższy jednoślad, będziesz mógł korzystać z dobrodziejstw ramy karbonowej - jest znacznie lżejsza od ramy aluminiowej. Podczas długich wyścigów i na utwardzonych trasach z licznymi podjazdami i zjazdami waga roweru ma ogromne znaczenie - na tak duże ambicje warto zainwestować w ramę karbonową. Ponadto jednak to karbon jest sztywniejszym materiałem niż aluminium, nie pochłania więc tyle energii zawodnika co rama aluminiowa, a lepiej tłumi drgania.
Początkującym wystarczy aluminiowa, jednak przed zakupem roweru szosowego warto sprawdzić jego końcową wagę. Obecnie technologia tworzenia ram aluminiowych jest ciągle udoskonalana, dlatego są one coraz lżejsze, a przy tym są bardzo wytrzymałe. Trzeba też pamiętać o ograniczeniach w kwestii wagi roweru podyktowanych przez UCI.
Jak dopasować górną rurę w rowerze szosowym?
O ile brak górnej rury ramy rowerowej czy jej obniżone położenie w rowerze miejskim nie ma ogromnego znaczenia dla komfortu jazdy, o tyle długość górnej rury ramy w rowerze szosowym jest kluczowa. Modele stricte wyścigowe na zawody mają długie górne rury, co w efekcie wymusza mocno pochyloną sylwetkę. Modele do jazdy turystycznej dla początkujących mają krótszą górną rurę, dzięki czemu możliwe jest zajęcie bardziej wyprostowanej pozycji. Oczywiście do przyjęcia wybranej pozycji jest też potrzebna możliwość regulacji wspornika kierownicy i siodełka.
Jakie koła wybrać w rowerze szosowym?
Podczas jazdy na rowerze szosowym najważniejszym celem jest osiągnięcie jak najwyższej prędkości. Sprzyjają temu duże koła rowerowe 28 cali z wąskimi i gładkimi oponami, które generują jak najmniejsze opory toczenia na utwardzonych drogach. Duże koła pomagają także w utrzymywaniu prędkości - niestety koła rowerowe 28 cali mogą być zwyczajnie za duże dla niskich osób z niestety krótszymi nogami niż osoba mierząca 180 cm.
Jakie opony wybrać do roweru szosowego?
Aby wybrać dobre opony do roweru szosowego, nie wystarczy wybrać tylko rozmiaru opony - w rowerach szosowych dominują opony o szerokości 23 mm i 25 mm, ale w wyścigach kolarskich wiodących nie tylko po równych, utwardzonych drogach, pojawiają się nawet opony 27 mm i 28 mm, które pozwalają na łatwiejsze pokonywanie przeszkód i lepszą stabilizację. Na oponie rowerowej znajdziesz informację nie tylko o szerokości opony i jej minimalnym oraz maksymalnym ciśnieniu, ale także o odporności na przebicia, która jest wyrażana we wskaźniku TPI.
W rowerze szosowym możesz mieć albo klasyczne opony drutowe, albo droższe opony zwijane. Opony zwijane są lżejsze od drutowych, ale niestety cierpi na tym portfel rowerzysty. Są też bardziej odporne na przebicia i bardzo łatwo można zabrać ze sobą zapasową oponę zwijaną, chociaż jej wymiana może być trudniejsza od wymiany opony klasycznej. Początkującym na rowerze szosowym wystarczą tradycyjne opony drutowe.
Ważna jest jeszcze różnica między oponami bezdętkowymi a dętkowymi - te pierwsze są przeznaczone raczej dla doświadczonych w szosowych bojach - są trudniejsze w montażu i oczywiście droższe.
Jakie hamulce w rowerze szosowym wybrać?
Teoretycznie możesz kupić rower szosowy z hamulcami tarczowymi, ale nie będziesz mógł na nim wystartować w zawodach. Hamulce tarczowe w rowerze szosowym mają dużą siłę hamowania, pozwalają na precyzyjną modulację i są skuteczne w trudnych warunkach atmosferycznych, w których nie dają stuprocentowo rady hamulce V-brake w innych modelach rowerów (hamulce V-brake nie nadają się do roweru szosowego!). Jednak hamulce tarczowe są stosunkowo ciężkie - tym bardziej, jeżeli weźmiemy pod uwagę całkowitą wagę roweru szosowego. Jakie zatem powinny być hamulce w rowerze szosowym?
Najczęściej stosowane hamulce w rowerach szosowych to hamulce Dual Pivot. Hamulce Dual Pivot mają gorszą modulację w porównaniu do hamulców tarczowych i nieco gorzej pracują np. podczas deszczu czy opadów śniegu, ale są tanie i przede wszystkim - co bardzo istotne dla roweru szosowego podczas bicia dotychczasowego rekordu prędkości - są lekkie (nawet 2 razy lżejsze niż hamulce tarczowe). Ponadto hamulce Dual Pivot są tanie w eksploatacji i łatwe w serwisie. Niestety z czasem zużywają obręcz roweru.
Jakie siodełko do roweru szosowego wybrać?
Siodełko do roweru szosowego powinno być wąskie, wypełnione żelem i pokryte naturalną skórą - takie siodełka do jazdy szosowej są najlepsze. Dobre siodełko do jazdy szosowej może posiadać także otwory wentylacyjne, a siodełka szosowe dla panów - wyżłobienia w środku dla ochrony genitaliów przed nadmiernym uciskiem.
Mogłoby się wydawać, że to szerokie i miękkie siodełko sprawi, że podczas pokonywania długich tras będzie nam się siedziało jak na poduszce - nic jednak bardziej mylnego. Szerokie siodełko może spowodować większe ryzyko obtarć i odparzeń podczas długiej jazdy. Oczywiście zbyt wąskie siodełko też nie jest rozwiązaniem - musi bowiem pasować do rozstawu kości kulszowych.
Dzięki dobrze dobranemu wąskiemu siodełku do roweru szosowego ciężar ciała rozkłada się poprawnie - można utrzymywać właściwą, mocno pochyloną do przodu pozycję. Skóra naturalna zapewni mniejsze ryzyko odparzeń i otarć w porównaniu do siodełek ze skóry ekologicznej i innych tworzyw sztucznych, które są tańsze od skóry naturalnej, ale mają gorszą oddychalność. Siodełka żelowe w rowerze szosowym mają zaś lepszą amortyzację od rowerów z siodełkami piankowymi, które gorzej tłumią drgania, ale także są podatne na odkształcanie się.
W drogich siodełkach stosowane są także wysokiej jakości pręty tłumiące drgania, dzięki czemu newralgiczne miejsca są znacznie mniej narażone na ból podczas wielokilometrowych wycieczek i szybkiego pedałowania.
Niezależnie od wyboru siodełka w rowerze szosowym, po zakupie nowego siedziska nie należy od razu szaleć i wybierać się na 2-3 dni na rower - lepiej przyzwyczaić ciało do nowego siodełka na krótkich trasach. Na początku może być obecny dyskomfort w wyniku przesiadki, ale powinien szybko zniknąć.
Używany rower szosowy - czy kupić?
Nie. Nie kupuj używanego roweru szosowego z troski o swoje bezpieczeństwo i finanse. Bezpieczeństwo, bo nie wiesz, czy sprzedawca nie podaje Ci fałszywych informacji na temat dotychczasowego użytkowania używanego roweru szosowego i stanu jego części. Finanse, bo z racji ukrytych usterek mogą Cię czekać kosztowne naprawy na własną kieszeń - rzadko który używany rower szosowy ma aktualną gwarancję. Nigdy nie kupuj używanego roweru szosowego poprzez aukcję internetową bez uprzedniego obejrzenia sprzętu na żywo. Doskonale zdajesz sobie sprawę, jak zdjęcia potrafią upiększać rzeczywistość i fałszować obraz. Ponadto nigdy nie wiesz, czy zbywca nie oszuka Cię na odległość - udowodnienie oszustwa może nie byłoby trudne, ale zaoszczędź sobie policyjnych i sądowych batalii. Po prostu nie kupuj używanego roweru szosowego z podejrzanego źródła. Możesz zaufać tylko renomowanym sprzedawcom na aukcjach i znanym na forach rowerowych.