Na pytanie: “Jaki jest najlepszy rower męski?” każdy mężczyzna odpowie inaczej. Dla jednego rowery męskie będą masywnymi rowerami z agresywnymi oponami i dużymi kołami, dla innego - niebotycznie lekka, zwinna, wręcz aerodynamiczna szosówka do jazdy wyścigowej po utwardzonej podróży. Wędrownik nie wyobraża sobie weekendu bez męskiego roweru trekkingowego z solidnymi, wodoodpornymi i wodoszczelnymi sakwami przednimi i tylnymi, a osobie sporadycznie oddającej się aktywnościom fizycznym wystarczy tani rower męski do jazdy miejskiej.
Mamy też rowery męskie elektryczne, męskie rowery cruisery, męskie rowery BMX, rowery męskie crossowe i rowery turystyczne dla mężczyzn… Skąd wiedzieć, jaki rower męski jest najlepszy? Zwłaszcza jeżeli kupujemy rower męski nie dla siebie, a w prezencie z naprawdę dużej okazji, na którą warto wydać minimum 2000 zł, aby rower nie okazał się tanim, średniej jakości jednośladem do krótkiego użytkowania?
Jaki rower męski jest najlepszy?
Najlepszy rower męski to taki rower, który posiada bardzo dobry stosunek części do jakości, został wyprodukowany przez uznanego w środowisku producenta i jest dostosowany w 100% do stylu jazdy i wymagań mężczyzny. Ponadto powinien mieć kilkuletnią gwarancję, łatwo dostępny serwis i możliwość licznych udogodnień.
Rowerzysta organizujący raz na 2 tygodnie maksymalnie 100-kilometrowe wycieczki pozamiastowe nie będzie potrzebował tak samo drogiego roweru męskiego jak rowerzysta, który co kilka dni jeździ naprawdę trudnymi górskimi szlakami dla rowerzystów, lubi ekstremalne zjazdy i trudne podjazdy, aby poczuć adrenalinę i solidnie się zmęczyć. Podobnie początkujący rowerzysta nie kupi męskiej szosówki za 5 tysięcy złotych, skoro dopiero zaczyna przygodę z kolarstwem i dopiero za jakiś czas pochłonie go gorączka kupowania jak najlepszych części do swojego roweru oraz zamarzy mu się idealna szosówka z najwyższej półki. I tak dalej, i tak dalej.
Podsumowując: podczas zakupu roweru męskiego mierz siły na zamiary zarówno pod względem finansowym, jak i umiejętności oraz planów co do jazdy na rowerze.
Rower męski używany - czy kupić?
Nie kupuj roweru męskiego używanego, jeżeli chcesz intensywnie użytkować swój jednoślad, a nie jesteś pewien, czy sprzedawca roweru nie okłamuje Cię na temat zużycia jego części i ogólnego użytkowania. Minusem roweru męskiego używanego, przemawiającym na jego niekorzyść, jest także brak gwarancji. Z jednej strony zaoszczędzisz na zakupie roweru, z drugiej strony - wszystkie naprawy używanego roweru męskiego będą przeprowadzane na Twój koszt.
Skąd ten brak zaufania do używanych rowerów męskich? Niestety nagminnie zdarzają się sytuacje, w których sprzedawcy online - nie tylko rowerów - podkoloryzowują opisy sprzedawanych przedmiotów, aby mieć większą szansę na przyciągnięcie uwagi nowego nabywcy. Laikowi trudno poznać się na tym, czy hamulce i opony są w tak świetnym stanie, jak przedstawia to sprzedawca. Absolutnie nie radzimy kupować używanego roweru męskiego na aukcjach internetowych bez uprzedniego obejrzenia roweru na żywo i zadania sprzedawcy co najmniej kilku pytań o sposób użytkowania roweru.
Nie należy kupować zwłaszcza używanych rowerów męskich do jazdy wyczynowej, ekstremalnej czy długich wycieczek z dala od cywilizacji. Może nie mówimy tutaj o zupełnym survivalu w leśnej głuszy i zabraniu ze sobą tylko latarki i scyzoryka, ale nawet podczas kilkugodzinnej wycieczki awaria używanego roweru trekkingowego męskiego w szczerym polu to niekorzystna sytuacja.
Jeszcze większy problem mógłby sprawić używany rower elektryczny, który waży minimum 25-30 kg. Jeżeli niespodziewanie przestałby w nim działać silnik elektryczny z powodu wadliwego akumulatora, do którego sprzedawca się nie przyznał, rowerzystę czekałoby napędzanie tego ciężaru tylko i wyłącznie siłą własnych nóg - a nie każda osoba ma tak silne mięśnie, zwłaszcza taka, która jeździ na używanym rowerze elektrycznym z powodów zdrowotnych, np. w okresie rekonwalescencji po długiej chorobie.
Rower męski z marketu - czy kupić?
Nie kupuj roweru męskiego z marketu, aby nie ryzykować nabyciem kota w worku. W przypadku rowerów męskich z marketu sprawa jest bardzo śliska, bowiem im tańszy rower z marketu, tym większe prawdopodobieństwo zamontowania w nim wadliwych, tanich części.
Jeżeli eksperci rowerowi nie polecają przeznaczania mniejszej kwoty niż 1000 zł na dobry rower męski do jazdy miejskiej, co w takim razie z rowerami, które muszą służyć do nie raz wyczerpującej jazdy po wertepach? Wyobraź sobie pokonywanie górskich szlaków rowerowych na jednośladzie za 300 zł z supermarketu. Jak często w Twoich wyobrażeniach z rowerem dzieje się coś niedobrego, na przykład odpada mu kierownica, koło się wykrzywia albo odczepia się jeden pedał? Lepiej, aby te sceny pozostały tylko w koszmarach rowerzystów i nie przenosiły się na jawę.
Najlepszy rower męski do jazdy miejskiej - jaki kupić?
Najlepszy rower męski do jazdy miejskiej powinien mieć aluminiową ramę rowerową (znacznie lżejszą od stalowej ramy rowerowej), podstawowe hamulce tarczowe (w tanich rowerach miejskich najczęściej spotykane są niedrogie i zawodne w trudnych warunkach hamulce V-brake), łańcuch schowany w osłonie, przerzutki przednie i tylne z wyższej klasy przerzutek Shimano - najtańsze są przerzutki Shimano Tourney.
W rowerze miejskim dla mężczyzny wystarczy w zupełności kilka biegów (do policzenia na palcach jednej ręki); warto, aby jednoślad miał siodełko żelowe (najlepsze, ale też drogie są siodełka żelowe pokryte skórą naturalną zamiast ekologicznej), błotniki i bagażnik czy miejsce na metalowy koszyk do przewożenia lekkich rzeczy do biura, na trening, dowolne spotkanie czy po prostu toreb z zakupami. Opony w męskim rowerze miejskim mogą być całkowicie gładkie, jeżeli głównie pokonywana przez Ciebie trasa ma utwardzoną nawierzchnię. Opony z bieżnikiem semi-slick w miejskim rowerze męskim przydadzą się, kiedy trasa wiodąca do pracy, na uczelnię, do domu z różnych miejsc i na zakupy jest wyboista, droga kostkowa obfitująca w dziury i nierówności, ma mnóstwo niesympatycznych krawężników do pokonania. Bieżnik semi-slick to kompromis między gładkim bieżnikiem a agresywnym - jest gładki na środku i klockowaty (terenowy) po zewnętrznej stronie.
Najlepszy rower męski crossowy - jaki kupić?
Aby kupić najlepszy rower męski crossowy, czyli męski rower do jazdy uniwersalnej, zarówno po drogach utwardzonych, jak i nieutwardzonych, warto przyjrzeć się rowerom crossowym Kross, na przykład modelom z trzech różnych półek cenowych: Evado 1.0, Evado 3.0 i Evado 4.0. Różnice między nimi widać w rodzaju zastosowanych części. Najtańszy rower turystyczny Kross Evado 1.0 kosztuje ok. 1200 zł, natomiast najdroższy rower turystyczny Kross to wydatek około 5000 zł. Niebotyczne różnice w jakości elementów są nieuniknione.
Dla przykładu: w rowerze męskim crossowym Evado 1.0 mamy najtańsze hamulce V-brake i przerzutki Shimano Tourney (najtańsze w klasyfikacji przerzutek Shimano), najmniej biegów w porównaniu do wymienionych pozostałych dwóch modeli.
Hamulce w męskim rowerze - jakie wybrać?
Dlaczego zwracamy teraz uwagę na hamulce w rowerze dla mężczyzny, a nie na inne części? Ponieważ hamulce V-brake występują bardzo często w tanich rowerach crossowych, miejskich, górskich i innych. Są dobrymi hamulcami do mało wymagającej jazdy, ale mają swoje wady. Taką jest np. nieco obniżona skuteczność w trudnych warunkach, czyli kiedy nawierzchnia jest śliska, pada śnieg czy deszcz - wówcza może być trudno o idealną modulację hamulców, czyli poprawne wyczuwanie siły hamowania. Z jednej strony hamulce V-brake są tanie w serwisowaniu, z drugiej - zużywają obręcz roweru. Na przyszłość - kiedy jeszcze nie wiemy, na jak długą wycieczkę zdecydujemy się pojechać za kilka miesięcy - warto inwestować w męski rower z lepszymi hamulcami, np. tarczowymi.
Najlepszy rower męski szosowy - jaki wybrać?
Najlepszy rower męski szosowy powinien mieć sztywną, wytrzymałą ramę z aluminium, być bardzo lekki - ważyć mniej niż 10 kg, posiadać bardzo dobrze wyprofilowane, dość wąskie siodełko, umożliwiające jazdę w mocno pochylonej pozycji oraz wąskie koła z oponami z gładkim bieżnikiem. Taki bieżnik pozwala na rozwijanie dużych prędkości na utwardzonych drogach - bieżnik klockowaty na gładkiej drodze generuje zbędne opory toczenia.
Męski rower szosowy jest nazywany wręcz rowerem aerodynamicznym ze względu na główny cel, jakim jest rozwijanie jak największych prędkości na prostych, utwardzonych drogach. Dlatego też powinien być on jak najlżejszy. O ile męski rower górski ważący ok. 13 kg będzie uważany za lekki, o tyle w kategorii męskich rowerów szosowych taki model byłby uważany za ciężki i zdyskwalifikowany jeszcze przed zakupem przez zaawansowanych, wymagających rowerzystów.
Najlepszy rower męski trekkingowy - jakie powinien mieć cechy?
Męskie rowery trekkingowe (męskie rowery turystyczne - dzisiaj używa się wymiennie tej nazwy) są przeznaczone nawet do wielodniowych wycieczek rowerowych po drogach utwardzonych i nieutwardzonych. Rower trekkingowy dla mężczyzny powinien umożliwiać zamontowanie zarówno sakw rowerowych tylnych (dużych, z rolowanymi klapami), jak i małych sakw rowerowych przednich. Dzięki takiemu rozłożeniu balastu na wycieczkę nawet najlepsze męskie rowery trekkingowe są chronione przed przeciążeniem tylko tylnego koła bądź - w najgorszym wypadku - jednej strony roweru.
Męski rower trekkingowy powinien mieć wygodne siodełko, opcjonalnie - kierownicę typu baranek dla pewniejszego chwytu, chociaż niektórzy wolą tradycyjne kierownice proste. Wskazane są hamulce tarczowe oraz przerzutki Shimano wyższej klasy.
Warto, aby męski rower trekkingowy miał osłonę na łańcuch - chociaż są one kojarzone przede wszystkim z rowerami miejskimi i rowerami dziecięcymi, w każdym rowerze przedłużą życie łańcucha.
Kolejny ważny element męskiego roweru trekkingowego to opony. Z racji na potencjalnie duży ciężar przewożony na rowerze przez wiele kilometrów opony powinny zapewniać stabilność, łatwe utrzymanie równowagi na drodze oraz dobrą przyczepność. Sprawdzą się więc szersze opony zamiast węższych. A duże czy małe koła w męskim rowerze trekkingowym? Po pierwsze, rozmiar koła jest zależny od rozmiaru ramy rowerowej męskiego roweru. Po drugie - im mniejsze koło, tym lepsza zwrotność, ale większe koła to lepsza stabilność, łatwe utrzymanie dużej prędkości i sprawniejsze pokonywanie przeszkód - mimo że to małe koła zapewniają lepsze przyspieszenie. Jednak czy na rowerze trekkingowym męskim chcesz uprawiać turystykę, czy jeździć na czas? Wybieramy turystykę i urozmaicone drogi, warto więc wybrać bezpieczniejsze i stabilniejsze opony w dużych kołach.
Najlepszy rower górski dla mężczyzny - jak wybrać?
Jedne z najpopularniejszych męskich rowerów górskich to górale Kross i górale Romet, dostępne już za kwotę około 1500 zł. Jednak przy męskim rowerze górskim za 1500 zł trzeba postawić warunek - za tę kwotę nie jest to rower na szalone wyprawy górskie, które podnoszą nam adrenalinę i dzięki którym kosztujemy prawdziwego ryzyka na górskich trasach rowerowych. Do takiej jazdy trzeba albo wybrać rower do jazdy ekstremalnej, albo droższy i wytrzymalszy rower górski męski za co najmniej 3000 zł.
Najlepszy rower górski dla mężczyzny powinien przede wszystkim pozwalać na łatwe pokonywanie przeszkód, stosunkowo łatwe zjazdy i podjazdy, dobrze amortyzować wstrząsy, aby chronić plecy i nadgarstki przed intensywnym bólem, zapewniać dobrą stabilność i bardzo dynamiczne pokonywanie przeszkód. Istotne są szerokie opony z agresywnym bieżnikiem, przed którym krawężniki w miejskiej dżungli byłyby banalne do pokonania. Jeżeli wahania do maksymalnie 1-2 kg w wadze roweru górskiego nie mają dla Ciebie ogromnego znaczenia, warto zainwestować w amortyzator powietrzny z blokadą - sprawniejszy od sprężynowych i znacznie odciążający nadgarstki. Dzięki blokadzie można wstrzymać jego działanie na czas na jazdy po gładkiej drodze, aby nie marnować energii rowerzysty.